A légi utasok jogai Nagy-Britanniában

Az Európai Unió és Nagy-Britannia megállapodása alapján 2020. december 31-én véget ér a Brexit folyamata. Év végén tehát az Egyesült-Királyság végleg elhagyja az Uniót és megszűnik az uniós jog automatikus alkalmazása is.

 

Mi lesz így a kártalanítási joggal?

A brit fuvarozók így (például British Airways, Wizz Air UK vagy Easyjet UK) részben kikerülnek a légi utasok jogait szabályozó, a kártalanítási lehetőséget meghatározó EU 261/2004 rendelet hatálya alól is: például a - járata már nem biztosított az EU-s jog szerint, mivel az EU 261/2004 csak az Európai Unióból induló bármilyen nem zetiségű légitársaságra, vagy az Unióba érkező, uniós légitársaságra vonatkozik.

Nagy-Britannia azonban 2021. január 1-től életbe léptet egy az uniós jogszabályra kísértetiesen hasonlító rendeletet. A „Légi utasok jogai – EU Exit Rendeletek 2019/278” című jogszabály, amely az EU 261 rendelettel hasonló módon védi az utasok jogait a repülőjárat törlése, hosszú késése vagy visszautasított beszállás esetén.

 

Ami megváltozik

Amennyiben a légitársaságra a brit jogszabály vonatkozik, akkor a kártalanítás összege euró helyett angol fontban lesz meghatározva, melyek alacsonyabbak az eurós összegeknél:

  • 220 GBP minden 1500 kilométeres vagy annál rövidebb repülőút esetén
  • 350 GBP minden 1500 és 3500 kilométer közötti járat esetében; és
  • 520 GBP minden olyan járatra, amely nem tartozik a fenti két kategóriába.

 

Az EU-s és a brit jog átfedése

Januártól lesznek olyan légiutak, amelyek esetén az EU-s és a brit jog is védheti az utast (például az EU – Nagy Britannia járatok) egy dolog azonban biztos: egy útra csak az egyik jogszabály alapján lehet jogosult az utas, vagyis nem kaphat dupla kártalanítást.

 

A brit jog alkalmazása

Bár a Brexitre vonatkozó brit jogszabályok alapján az Európai Bíróság 2020. december 31. előtt hozott ítéletei a brit joganyag részét fogják képezni, míg az ez után az időpont hozott ítéleteket pedig figyelembe vehetik a brit bíróságok, de hosszabb távon előfordulhat, hogy a brit Legfelsőbb Bíróság eltér az Európai Bíróság ítéleteitől és az eddigi, az utasok jogait markánsan védő gyakorlata helyett a légitársaságok érdekeit helyezi előtérbe.

 

A jövő

Rövidtávon tehát nem várható érdemi változás a Nagy-Britanniát érintő repülőutak fogyasztóvédelmi szabályaiban és a , járattörlés vagy megtagadott beszállás esetén fizetendő kártalanítás és az utasok egyéb jogait tekintve. Hosszabb távon természetesen már lehetséges, hogy különbözni fog az EU és az Egyesült Királyság joggyakorlata, de egyelőre egyértelműen védve vannak a brit joghatóság alá tartozó légi utasok.

Leáll a légiforgalom Magyarország és a Nagy-Britannia között!

⛔⛔⛔ Breaking! Magyarország is megtiltotta a légiforgalmat Nagy-Britanniába, így leáll a légi forgalom Magyarország és az Egyesült Királyság között!
🇬🇧 A bejelentés alapján december 22-én éjféltől nem szállhatnak le Magyarországon Nagy-Britanniából érkező gépek – a Budapest Airport járatinformációs oldala szerint azonban éjfél után várható a Wizz Air -Gatwickből és Liverpoolból érkező járata, így kérdéses, hogy ezeknek mi lesz a sorsa.
❗ A Nagy-Britanniában terjedő, a korábbinál fertőzőbb COVID vírustörzs miatt már több Európai Uniós és Unión kívüli ország is leállította a légijáratokat az Egyesült Királyság felé és csak idő kérdése volt, hogy Magyarország mikor teszi meg ugyanezt a lépést.
😷 A Flightradar24.com adatbázisa szerint a hétfői csúcs után -amikor összesen 15 menetrend szerinti járat indult az Egyesült Királyságból Magyarországra – kedden már kevesebb, már csak kilenc járat indult volna Nagy-Britanniából Budapest Airportra és a Debrecen International Airport is várt egy Londonból érkező gépet.
ℹ️ Jó tudni, hogy a járattörlés ebben az esetben a légitársaság szempontjából vis maior esetnek minősül, ezért kártalanítás sajnos nem jár, de a légitársaságnak alternatív útvonalat kell felajánlania vagy vissza kell térítenie a fel nem használt jegyek árát.

A Ryanair és a január

Tegnap a Wizz Air volt terítéken, most következzen, a Ryanair januári, Budapestre vonatkozó kínálata.

 

✈️😧 Sajnos a lista rövid lesz: várhatóan három ország (Nagy-Britannia, Belgium és Írország) öt városába repül januárban Budapestről az ír low-cost légitársaság, amely kínálat nagyjából megfelel az idén novemberinek. Véleményünk szerint még lehetséges, hogy az egyes járatszámokat csökkenti a légitársaság, de a jelenlegi célpontok várhatóan megmaradnak, városok talán már nem kerülnek ki a menetrendből.

 

⚠️ És hogy mi marad? A Magyarországról november közepétől üzemelő járatok listája:

- (CRL)

(DUB)

(EDI)

-Stansted (STN)

(MAN)

 

Fontos tudni, hogy 14 napon túli járattörlés esetén is visszajár a kifizetett jegy ára, a fizetéssel azonos módon – vagyis az utas nem köteles elfogadni az utazási vouchert, ha pénzért vette a jegyet. Nem boldogulsz a légitársasággal, mert a koronavírus járványra hivatkozva nem akarja visszaadni a pénzed? Keress minket, segítünk!

ℹ️ (A lista a Ryanair honlapján található menetrendi adatok alapján készült, 2020. december 16-án) #

A Wizz Air és a január

Az elmúlt napokban erőteljes törlésekbe kezdett a Wizz Air 2021 január második felére, így várhatóan a következő év elején sem fog érdemben növekedni a forgalom Budapesten. Bár a menetrend még nem tekinthető véglegesnek, de az már kezd körvonalazódni, hogy hova lehet (és hova nem) eljutni járattal januárban Budapestről:

  • – jelenleg Luton (LTN) és Gatwick (LGW) is szerepel a menetrendben, napi több járattal. Nagyon meglepő lenne, ha nem törölne további járatokat a Wizz Air.
  • (EIN) – szinte biztosan marad, de a járatsűrűség várhatóan még itt is csökkenni fog.
  • -Skavsta (NYO)– novemberben is repült a járat, januárban is fog – de közel sem biztos a heti három járat.
  • (BSL) – jelenleg szerepel a januári menetrendben, de a novemberben is az utolsó áldozatok között volt. Ha marad is, akkor is maximum heti egy járattal.
  • és a kakukktojás: Abu-Dzabi (AUH). Jelenleg heti két járatot tervez a légitársaság, de nem vennénk mérget a megmaradására.

Számunkra nagy meglepetés, hogy a januárra nem maradt meg Tenerife (TFS) sem a járatok között, ahová már viszonylag egyszerűen, egy darab negatív antigén gyorsteszttel el lehet utazni.

Fontos tudni, hogy 14 napon túli járattörlés esetén is visszajár a kifizetett jegy ára, a fizetéssel azonos módon – vagyis az utas nem köteles elfogadni az utazási vouchert, ha pénzért vette a jegyet. Nem boldogulsz a légitársasággal, mert a koronavírus járványra hivatkozva nem akarja visszaadni a pénzed? Keress minket, segítünk!

ℹ️ (A lista a Wizz Air honlapján található menetrendi adatok alapján készült, 2020. december 15-én) #kesettagepem

10 napra rövidül a karantén időtartama az Egyesült Királyságban!

🇬🇧😷❗ A járványügyi szempontból nem biztonságos országokból érkezőknek kötelező karanténba kell vonulniuk az Egyesült Királyságba érkezve, amelynek időtartama az eddigi 14 napról 10 napra rövidül – mindez talán kicsit könnyebbé teszi az ünnepekre hazalátogató, Nagy-Britanniában élő magyarok életét is.
ℹ️ Ne feledjétek, hogy a külföldi állampolgároknak online kérdőívet is ki kell tölteniük az Egyesült Királyságba való utazás előtt, amelyet itt találtok: https://www.gov.uk/provide-journey-contact-details-before…

Ismét kinyit a Debreceni Repülőtér!

🇬🇧🇳🇱🇫🇷 Mivel az elmúlt hetekben az összes Debrecen International Airportról induló és érkező járatát törölte mind a Wizz Air, mind a Lufthansa, ezért a repülőtéren (idén már másodszor) ideiglenesen szünetelt a menetrend szerinti utasforgalom. A karácsonyi szezon közeledtével azonban a héten ismét lesz járat Londonból (LTN), majd jövő héten a párizsi (BVA) és az eindhoveni (EIN) járatok is újra elindulnak.
🤔❌ A jelenlegi menetrendi adatok alapján a januárban hetente öt londoni, kettő párizsi és szintén kettő eindhoveni járattal számol – számunkra nagyon nagy meglepetést jelentene, ha az összes gép elindulna és nem törölné a légitársaság a jelenleg tervezett járatok jelentős részét.

Lesz még rosszabb?

🇭🇺〽️ Egy hónapja azt írtuk a Budapest Airport októberi utasforgalmára, hogy a novemberi még rosszabb lesz. Persze különösebb tehetség nem kellett hozzá de sajnos igazunk lett: kevesebb, mint ötvenezer utas fordult meg az előző hónapban a reptéren, mindössze 49.283 fő, amely napi alig 1643 utast jelent. Ez az érték ugyan többszöröse az áprilisi mélypontnak (akkor átlagosan 275 volt a napi átlagos utaslétszám), de a tavaly novemberi 1.270.783-hoz képest több, mint 96 százalékos visszaesés.
ℹ️ És hogy mi várható a közeljövőben? A karácsonyi forgalom miatt a decemberi és a januári utaslétszám várhatóan növekedni fog – februárra vonatkozóan pedig talán még senki nem mer jóslatokba bocsátkozni.

Terjeszkedik a Ryanair, új repülőgépeket vásárol!

❗ ✈️ 🇮🇪 A Ryanair és a Boeing bejelentette, hogy 75 darab új, Boeing 737 MAX repülőgépet vásárol az ír low-cost légitársaság, mely gépek közül az első példányok már nyáron csatlakoznak a flottájához.
ℹ️ És hogy miért is érdekes mindez? A Boeing 737 MAX repülőgépek csak néhány napja kapták vissza a repülési engedélyüket az USÁ-ban, míg az EU-ban továbbra sem repülhetnek. A repülési tilalmat még 2019-ben rendelték el a típusra, miután – rövid időn belül – két Boeing 737 MAX is katasztrófát szenvedett, így a Boeingnek jelentős átalakításokat kellett elvégeznie a repülőgépeken.
🔥 A rendelést bejelentésekor Michael O’Leary, a Ryanair vezérigazgatója kijelentette, hogy az első hónapokban ingyenes átfoglalást biztosítanak azoknak az utasoknak, akik nem akarnak a 737 MAX-szal utazni – hasonló lehetőséget egyébként a típust üzemeltető legtöbb légitársaság is biztosít az utasai számára.
# #737MAX

Az utasok jogai a fapados légitársaságok esetében

🔥✈️ Tudtad, hogy járattörlés esetén a fapados légitársaságok utasait pontosan ugyanazok a jogok illetik meg, mint az ötcsillagos légitársaságok utasait?

ℹ️ Vagyis az Európai Uniós jogszabályok értelmében járattörlés esetén:
👉 választhatsz az utazásod átfoglalása és a jegyárad visszatérítése között,
👉 a közvetlen költségeidet (étkezés, telefon, esetleg transzfer és szállás) megtéríti a légitársaság,
👉 és a körülményektől függően akár 600 euró kártalanításra is jogosult lehetsz! 💰💰💰

‼️ Segítségre van szükséged jogaid érvényesítéséhez? Keress minket és segítünk! www.kesettagepem.hu #kesettagepem

Az easyJetnél is fizetni kell a normál méretű kézipoggyászért!

‼️ Az Okosutas szúrta ki, hogy az easyJet követi (többek között) a Ryanair és a Wizz Air példáját és februártól náluk is fizetni kell a hagyományos kézpioggyászért. Sőt: a jelenlegi tervek szerint alapvetően nem is a poggyász lesz fizetős, hanem csak az extra üléseket vásárló utasok vihetnek fel „nagy” kézipoggyászt a gépre.

👉 További részletek az Okosutas oldalán: https://okosutas.hu/fizetosse-teszi-a-normal-meretu-kezipo…/