Sztrájk a Brussels Airlines-nál!

A brüsszeli repülőtér munkatársainak hétfői munkabeszüntetése után, most a Brussels Airlines munkatársai léptek sztrájkba, ezért rengeteg járatát volt kénytelen törölni a belga légitársaság 2022. június 23-án, 24-én és 25-én is! A légitársaság járatinformációi szerint a és közötti járatokat nem érinti a sztrájk, így csütörtökön és pénteken is időben közlekednek a SN 2825 számú Brüsszel (BRU) – Budapest (BUD) és SN 2826 számú Budapest (BUD) – Brüsszel (BRU) járatai. Fontos azonban, hogy a sztrájkhelyzet alakulása miatt további késések és járattörlések is előfordulhatnak!

A pilótái, légiutaskísérői és hostessei a létszámhiány és a magas munkateher miatt tiltakoznak.

Fontos kiemelni, hogy az idén tavasszal hozott ítélete értelmében a légitársaság munkavállalóinak sztrájkja nem tartozik a rendkívüli körülmények fogalma alá, emiatt az átfoglaláson vagy jegyár-visszatérítésen és a felmerült költségek megtérítésén túl akár 600 euró is járhat a utasainak.

Segítségre van szükséged jogaid érvényesítéséhez? Keress minket és kollégáink hamarosan felveszik Veled a kapcsolatot!

Sztrájk Brüsszelben!

Sztrájkolnak a brüsszeli Brussels Airport (BRU) repülőtér munkatársai 2022. június 20-án, hétfőn. Mivel az utasbiztonsági ellenőrzést végző alkalmazottak is sztrájkba léptek, ezért az összes, Brüsszelből induló járat törlésre került.

 

A miatt a Lufthansa-csoporthoz tartozó Brussels Airlines törölte a Brüsszel (BRU) és Budapest (BUD) közötti hétfői járatát. Mivel fapados repülőterét (CRL) nem érinti a munkabeszüntetés, ezért a Wizz Air és a Ryanair járatait nem érinti repülőtéri alkalmazottak sztrájkja.

 

A repülőtéri dolgozók sztrájkja rendkívüli körülménynek minősülnek a légitársaságok szempontjából, amelyek így nem kötelesek megfizetni a Légi Utasok Jogait szabályozó rendelet alapján meghatározott, akár 600 euró összegű kártalanításra. Fontos azonban kiemelni, hogy ez nem érinti az utasok ellátáshoz és átfoglaláshoz, vagy visszatérítéshez fűződő jogait: ennek értelmében a törölt járatok utasai jogosultak a fel nem használt repülőjegyük árának visszatérítésére, vagy ingyenes átfoglalásra, emellett pedig – szükség esetén – szállodai ellátásra is jogosultak, illetve étel-ital fogyasztásuk is megtérítésre kerül.

 

Segítségre van szükséged jogaid érvényesítéséhez? Keress minket és kollégáink hamarosan felveszik Veled a kapcsolatot!

Ryanair vs. magyar kormány

A Ryanair vezérigazgatója szerint az extraprofitadó „csak egy országúti rablás” a kormány részéről, amely teljesen elrugaszkodott a valóságtól. Michael O’Leary felszólítja a kormányt, hogy vonja vissza a rekordveszteségeket elkönyvelő légitársaságokra kirótt adót, amely tovább csökkenti Magyarország légiközlekedési és turisztikai versenyképességét.

 

A teljes sajtóközlemény, magyarul:

 

A Ryanair elítéli a magyar kormány idióta extraprofitadóját a veszteséges légitársaságok után

Felszólítja Nagy Márton minisztert, hogy magyarázza meg, miért kell a Covid és Ukrajna miatt rekord veszteséget elkönyvelő légitársaságokat extraprofitadóval sújtani.

 

A Ryanair, Magyarország első számú légitársasága ma reggel felszólította Nagy Márton gazdaságfejlesztési minisztert, hogy magyarázza meg;

 

  1. Miért sújtják a légitársaságokat „a magyar családok védelmében” extraprofit adóval, miközben a légitársaságok a Covid és az ukrajnai invázió miatt rekord veszteséget könyvelnek el.
  2. Miért kérik a magyar családoktól és az idelátogatóktól, hogy fizessenek magasabb viteldíjat, amikor a Magyarországra irányuló és onnan induló légi közlekedés már két éve veszteséges a Covid és Ukrajna miatt?
  3. Hogyan segít a magyar családoknak a légi közlekedést terhelő adók emelése.

 

Ez nem extraprofitadó, ez csak egy olyan kormány által elkövetett országúti rablás, amely teljesen elrugaszkodott a valóságtól. Miközben más uniós kormányok csökkentik az utazási adókat és a repülőtéri díjakat, hogy a Covid (és az ukrajnai invázió) után visszaszerezzék a forgalmat, a turizmust és a munkahelyeket, a magyar miniszter Nagy Márton új és sikertelen gazdasági stratégiáját követ: extraprofitadót vet ki az olyan veszteséges légitársaságokra, mint a Ryanair és a Wizz Air, amely tovább csökkenti Magyarország légiközlekedési és turisztikai versenyképességét.

 

A Ryanair üdvözli a javasolt fogyasztóvédelmi vizsgálatot, és felszólítja a Budapesti Járási Hivatalt, hogy terjessze ki a vizsgálatot annak kivizsgálására, hogy a magyar kormány hogyan vezet be extraprofitadót egy olyan veszteséges iparágra, mint a légiközlekedés. Amikor a veszteséges légitársaságok a Covid és Oroszország ukrajnai inváziója után próbálnak talpra állni, a legutolsó dolog, amire nekünk vagy az utasoknak szükségük van, az egy extraprofitadó. Talán Nagy miniszter úr meg tudja magyarázni, hogy miért vetik ki ezt az idióta adót a veszteséges légitársasági ágazatra.

 

Michael O’Leary, a Ryanair vezérigazgatója így nyilatkozott:

 

“Meg lehet érteni, hogy a magyarok miért vetnek ki extraprofitadót az olaj- és gázszektorra, amely az Ukrajna elleni oroszországi illegális invázió következtében váratlan nyereségre tesz szert. De ennek az extraprofitadónak egy olyan veszteséges iparágra való kiterjesztése, mint a légiközlekedés, amely a kétéves Covid és az ukrajnai orosz invázió újabb hatásai után küzd a talpra állásért, azt mutatja, hogy Nagy miniszter úr elfelejtette a közgazdaságtant. Küldeni fogunk neki egy új könyvecskét, a „Közgazdaságtudomány fajankóknak” címűt, amelyet reméljük, hogy tanulmányozni fog, és most már meg tudja magyarázni, miért vetnek ki extraprofitadót egy olyan veszteséges iparágra, mint a légiközlekedés. Ezeket az adókat a veszteséges légitársaságok, a nehéz helyzetben lévő utasok és családjaik nem tudják elviselni, és ezért a magyarországi légiforgalom drámai visszaeséséhez fognak vezetni egy olyan időszakban, amikor a magyar turizmus a Covid járvány utáni fellendülésre készül.

 

Egy olyan időszakban, amikor számos más uniós ország csökkenti az adókat és díjakat a légiforgalom, a turizmus és a munkahelyek visszaszerzése érdekében, a magyar kormány ennek éppen az ellenkezőjét teszi azzal, hogy drágítja és kevésbé versenyképessé teszi a Magyarországra irányuló és onnan induló légi közlekedést, ami árt a magyar légiforgalomnak, a turizmusnak és a munkahelyek helyreállításának. Felszólítjuk Nagy Márton minisztert, hogy vonja vissza ezt az idióta extraprofitadót, vagy legalábbis korlátozza azt az olyan iparágakra, mint az olaj- vagy a gázipar, amelyek váratlan nyereséget termelnek, és ne a légitársaságokra, amelyek rekord veszteséget jelentenek”.

Forrás: Ryanair, 2022. június 14.

Repülőterek, légitársaságok és a légi utasok jogai

Sorra szüntetik meg az országok a koronavírus miatt bevezetett utazási korlátozásokat, legutóbb például Olaszország törölte el a védettségi igazolvány szükségességét a beutazáshoz. Ismét lehet utazni, repülni és ennek ellenére sorra kapjuk a híreket a repülőtereken kígyózó sorokról, törölt repülőjáratokról és külföldön hagyott utasokról. De mi az oka mindennek?

 

A COVID járvány miatt a légiforgalom drámaian visszaesett, amelyre az iparág szereplői (légitársaságok, repülőterek, földi kiszolgálást végző cégek) drasztikus létszámleépítésekkel és elbocsátásokkal reagáltak. Most, hogy a légiforgalom már a 2019-es számokat közelíti, komoly problémával szembesültek a légiközlekedés résztvevői: a repülőgépeket vissza lehet hozni a tartós tárolásból, a nem használt, utasbiztonsági ellenőrzést végző gépeket ismét be lehet kapcsolni, csak éppen a munkavállalók nem térnek vissza a korábbi munkájukhoz.

 

A repülőterek

 

Amszterdam, Európa egyik legforgalmasabb repülőtereként talán a leglátványosabban érintett az összes közül. Több órás várakozás a biztonsági ellenőrzésre, sztrájkkal fenyegető személyzet, lekésett repülőgépek – ezek jellemzik Európa egyik legfőbb utazási csomópontját. Akkora a baj, hogy a KLM május végén napokra felfüggesztette a jegyek eladását az Amszterdamból induló járataira a zsúfoltság csökkentése érdekében.

De máshol sem sokkal jobb a helyzet: bejárta a híreket dublini repülőtér előtt tolongó tömeg, mikor május utolsó hétvégéjén jóval több, mint ezren késték le a gépüket a biztonsági ellenőrzés alacsony kapacitása miatt. Emellett szintén problémák vannak az Egyesült Királyság és Németország repülőterein, ahol ugyancsak nagyon komoly a létszámhiány.

 

Rendben, de miért nem vesznek fel új embereket a repülőterek? A válasz rövid és egyszerű: a munka nehéz és felelősségteljes, a fizetés alacsony, a betanulás pedig hosszú. Lássuk be: a repülőgépekre felszálló utasok biztonsági ellenőrzését nem végezheti egy pár nappal korábban érkezett, utcáról frissen felvett alkalmazott.

 

És a légitársaságok

 

A British Airways májusban több budapesti járatát is törölte létszámhiány miatt, de rengeteg járatot törölt a skandináv SAS vagy – hogy kitekintsük Európából – az amerikai légitársaságok is. Sőt, az EasyJet odáig ment, hogy csökkenti egyes repülőgépeinek kapacitását, annak érdekében, hogy kevesebb légiutaskísérővel repülhessenek.

 

A problémát bonyolítja, hogy a repülőgépek személyzetének munkaidő-beosztására vonatkozóan komoly és szigorú szabályok vonatkoznak, vagyis (nagyon helyesen!) nem túlórázhat végtelenül a pilóta és nem repülhet bármennyit a légiutaskísérő sem. Ha pedig a személyzet a szabott időkeretet teljesen kihasználva dolgozik, akkor a legkisebb menetrendi csúszás is olyan súlyos problémákat okozhat, mint amikor a Wizz Air Párizsban hagyja az utasokat…

 

Mit tegyek, hogy ne járjak pórul? Akkor ne is repüljek?

 

Dehogynem! Légy felkészült, figyeld a híreket, a repülőterek és légitársaságok közösségi oldalait és tényleg érkezz meg időben a repülőtérre! A Budapest Airporton jelenleg nincs ilyen probléma – és sajnos könnyen lehet, hogy a kormány által bevezetett, légitársaságokat sújtó adó egyébként is csökkenti a forgalmat, vagyis a nyári csúcsban sem kell durva várakozásokra számítani.

Fontos azonban, hogy ha nem érkezel meg időben a repülőtéri beszállókapuhoz, akkor sem a repülőtér, sem a légitársaság nem vállal felelősséget azért, ha az elhúzódó biztonsági ellenőrzés miatt késted le a repülőjáratodat Bár a legutóbbi hírek szerint a dublini repülőtér részben kártalanítja a hétvégi tumultusban kárt szenvedett utasokat, de erre ne számíts: egyedi esetről van szó.

 

Mit tegyek, ha pórul jártam?

Először is, ne ess pánikba! Ha lekésted a gépet, akkor keresd a légitársaságot. Ha ajánlanak ingyenes átfoglalást, akkor fogadd el, ha pedig nem, akkor kérdezd meg, hogy kedvezményesen át tudnak-e foglalni a következő járatra. Jó hat tudod, hogy ilyen szolgáltatás még a legtöbb low-cost légitársaságnál is létezik.

Ha már a repülőtéren vagy és indulás előtt törlik a járatod, akkor is több lehetőséged van. A legelső, hogy elállsz az utazástól és hazamész: ebben az esetben a jegyed ára visszajár (bár ez nyilván nem segít, ha éppen Párizs-Orly repülőterén várod, hogy hazautazhass…)

Ha közvetlenül a légitársaságnál foglaltál és nem low-cost légitársaságnál van a jegyed, akkor keresd őket, hiszen segítenek megoldani a problémád és átfoglalnak a következő járatra. Nehezebb helyzetben vagy, ha low cost-légitársaságnál van jegyed.

  • Nézd meg a lehetőségeket és cselekedj gyorsan! Ha törölték a járatod és mentesítő gép sincs, akkor foglalj át: ezt sokszor meg tudod tenni ingyenesen, de ne sajnáld a pénzt: ha légitársaságon belül foglalsz át a következő járatra, akkor utólag visszakapod a pénzed. Kissé komplikáltabb az ügy, ha más légitársasághoz foglalsz át, vagy más útirányt választasz (például Bécsbe jössz, Budapest helyett), de a visszatérítésre akkor is számíthatsz.
  • Ha a légitársaság nem biztosít étkezést, szállást, transzfert, akkor ezt is intézd magadnak. Észszerű mértékig, utólag ezeket is vissza fogják téríteni neked.
  • Mindemellett, ha a légitársaság hibájából törlik a járatod (és a személyzet hiánya legtöbbször a légitásaság hibája), akkor a Légi utasok jogait szabályozó Európai Uniós rendelet alapján akár 600 euró kártalanításra is jogosult lehetsz, függetlenül attól, hogy átfoglaltak vagy visszatérítették a jegyed árát.

Segítségre van szükséged jogaid érvényesítéséhez? Keress minket és kollégáink hamarosan felveszik Veled a kapcsolatot!

Felhőszakadás a Budapest Airporton!

A Budapest Airportot sem kímélte a 2022. június 9-i, csütörtöki felhőszakadás! Tájékoztatásuk szerint a repülőtér környezetében is heves zivatar tombolt, amelynek epicentruma éppen a repülőtér felett volt. A hatalmas esőzés miatt először a 2-es futópályát (13L/31R) 15:50 és 16:20 között, majd az egyes futópályát (13R/31L) is le kellett zárni 16:10 és 16:25 között, mivel a felület alkalmatlan volt a le- és felszállásra. A kedvezőtlen időjárási körülmények miatt 12 járat a légtérben várakozott a leszállásra, több járat pedig kitérő repülőtéren landolt:

  • Az Easyjet U2 3853 számú, Párizs (CDG) – Budapest (BUD) járata Bécsben (VIE),
  • A Ryanair FR 8445 számú, London-Stansted (STN) – Budapest (BUD) járata Pozsonyban (BTS),
  • A Wizz Air W6 2270 számú, Bázel (BSL) – Budapest (BUD) járata pedig Debrecenben (DEB) szállt le.

A rendkívüli időjárási körülmények vis maiornak minősülnek a légitársaságok szempontjából, amelyek így nem kötelesek megfizetni a Légi Utasok Jogait szabályozó rendelet alapján meghatározott, akár 600 euró összegű kártalanítást. Fontos azonban kiemelni, hogy ez nem érinti az utasok ellátáshoz fűződő jogait: ennek értelmében a légitársaságok kötelesek gondoskodni frissítőkről (étel-ital), valamint az utasok eredeti célpontjukra való eljutásáról. Amennyiben mindezt nem teszik meg, akkor utólag (számla vagy blokk ellenében) kötelesek megtéríteni az utasok felmerült költségeit.

Segítségre van szükséged jogaid érvényesítéséhez? Keress minket és kollégáink hamarosan felveszik Veled a kapcsolatot!

Sztrájk Párizsban!

Sztrájkolnak a Párizs Charles de Gaulle (CDG) repülőtér munkatársai 2022. június 9-én, csütörtökön. A reggel 7 és 14 óra között megtartott sztrájk miatt a repülőtéren 100 járatot töröltek, amely a járatok negyedét jelenti.

 

A repülőtéri szakszervezetek egységes, 300 eurós béremelést szeretnének elérni, a megélhetési költségek gyors növekedésére hivatkozva.

 

A sztrájk ellenére az Air France és az Easyjet nem törölte a Párizs (CDG) és Budapest (BUD) közötti járatait, de az Air France esetében az átszállással érintett járatok törlésre kerülhetnek. Mivel Párizs további repülőtereit (ORY, BVA) nem érinti a munkabeszüntetés, ezért a Wizz Air és a Ryanair járatait nem érinti repülőtéri alkalmazottak sztrájkja.

 

A repülőtéri dolgozók sztrájkja rendkívüli körülménynek minősülnek a légitársaságok szempontjából, amelyek így nem kötelesek megfizetni a Légi Utasok Jogait szabályozó rendelet alapján meghatározott, akár 600 euró összegű kártalanításra. Fontos azonban kiemelni, hogy ez nem érinti az utasok ellátáshoz és átfoglaláshoz, vagy visszatérítéshez fűződő jogait: ennek értelmében a törölt járatok utasai jogosultak a fel nem használt repülőjegyük árának visszatérítésére, vagy ingyenes átfoglalásra, emellett pedig – szükség esetén – szállodai ellátásra is jogosultak, illetve étel-ital fogyasztásuk is megtérítésre kerül.

 

Segítségre van szükséged jogaid érvényesítéséhez? Keress minket és kollégáink hamarosan felveszik Veled a kapcsolatot!

Légiirányítók és Ryanair dolgozók sztrájkja Olaszországban!

Jelentős, légiközlekedést érintő sztrájkok lesznek 2022. június 8-án Észak-Olaszországban.

 

Sztrájkolnak a Milánó körzeti légiforgalmi irányítók, amely egyrészt korlátozza a légtér felett áthaladó repülőgépek számát, másrészt fennakadást okoz a milánói (Malpensa – MXP, Linate – LIN és Bergamo – BGY) repülőterek forgalmában is. A sztrájk miatt a Wizz Air törölte a 2022. június 8-án 12:45-kor induló, W6 2333 járatszámú Budapest (BUD) – Milánó (MXP) és a 15:05-kor induló, W6 2334 járatszámú Milánó (MXP) – Budapest (BUD) járatait is. A sztrájk az esti órákra véget ér, így a Wizz Air esti, milánói járatai várhatóan rendben fognak közlekedni.

 

A délelőtti órákban sztrájkolnak a Ryanair olasz munkavállalói is – emiatt rengeteg járatát törölte az ír low-cost légitársaság. A délelőtti sztrájk nem érinti a Ryanair Budapest és Olaszország között közlekedő járatait, még az olasz személyzettel repült reggeli, bergamoi járatok is menetrend szerint repülnek.

 

A légiforgalmi irányítók és a repülőtéri dolgozók sztrájkja rendkívüli körülménynek minősülnek a légitársaságok szempontjából, amelyek így nem kötelesek megfizetni a Légi Utasok Jogait szabályozó rendelet alapján meghatározott, akár 600 euró összegű kártalanítást. Fontos azonban kiemelni, hogy ez nem érinti az utasok ellátáshoz és átfoglaláshoz, vagy visszatérítéshez fűződő jogait: ennek értelmében a törölt járatok utasai jogosultak a fel nem használt repülőjegyük árának visszatérítésére, vagy ingyenes átfoglalásra, emellett pedig – szükség esetén – szállodai ellátásra is jogosultak, illetve étel-ital fogyasztásuk is megtérítésre kerül.

 

És ami legalább ugyanilyen fontos: a légitársaság dolgozóinak sztrájkja nem vis maior esemény, vagyis ebben az esetben a légitársaság köteles kifizetni a törölt vagy késett járatok utasainak – az egyébként is járó átfoglaláson vagy visszatérítésen és az ellátáson túl -, a Légi Utasok Jogait szabályozó rendelet szerint meghatározott pénzbeli kártalanítást is.

 

Segítségre van szükséged jogaid érvényesítéséhez? Keress minket és kollégáink hamarosan felveszik Veled a kapcsolatot!

Sztrájk Olaszországban!

Általános sztrájkot szervez több olaszországi szakszervezet május 20-án, pénteken! A sztrájkban a légiforgami irányítók és a repülőtéri dolgozók is részt vesznek, amely egyes olaszországi légijáratok törlését vagy jelentős késését eredményheti!

 

A Budapest Airport járatinformációja alapján a sztrájk miatt az Ryanair már törölte bolognai és pisai járatait. Az Ryanair tehát törölte 2022. május 20-án,

  • a 15:05-kor induló, FR 7548 számú Bologna (BLQ) – Budapest (BUD) járatot,
  • a 17:00-kor induló, FR 7549 számú Budapest (BUD) – Bologna (BLQ) járatot,
  • a 15:45-kor induló, FR 5023 számú Budapest (BUD) – Pisa (PSA) járatot,
  • a 17:50-kor induló, FR 5024 számú Pisa (PSA) – Budapest (BUD) járatot.

 

A többi Magyarország és Olaszország között közlekedő járatot egyelőre nem érintik a törlések, azonban ez a sztrájkhelyzet miatt változhat: a legfrissebb hírekhez érdemes figyelni a légitársaság és a repülőterek információs csatornáit.

 

A légiforgalmi irányítók és a repülőtéri dolgozók sztrájkja rendkívüli körülménynek minősülnek a légitársaságok szempontjából, amelyek így nem kötelesek megfizetni a Légi Utasok Jogait szabályozó rendelet alapján meghatározott, akár 600 euró összegű kártalanítást. Fontos azonban kiemelni, hogy ez nem érinti az utasok ellátáshoz és átfoglaláshoz, vagy visszatérítéshez fűződő jogait: ennek értelmében a törölt járatok utasai jogosultak a fel nem használt repülőjegyük árának visszatérítésére, vagy ingyenes átfoglalásra, emellett pedig – szükség esetén – szállodai ellátásra is jogosultak, illetve étel-ital fogyasztásuk is megtérítésre kerül.

 

Segítségre van szükséged jogaid érvényesítéséhez? Keress minket és kollégáink hamarosan felveszik Veled a kapcsolatot!

Káosz jöhet Varsóban! – frissítve

Frissítés: a lengyel kormány és a légiforgalmi irányítók között született megegyezés értelmében, július 10-ig zavartalan lesz a forgalom a lengyel légtérben és a varsói repülőtereken. Az ideiglenes megállapodás értelmében a felek 2022. július 10-ig kaptak határidőt a végleges és részletes munkafeltételek kidolgozására.

 

Drasztikusan csökkenhet a varsói repülőterek forgalma május 1-től, amennyiben nem sikerül megegyezni a légiforgalmi irányítókkal Lengyelországban.

 

A lengyel kormány a munkaidő növelését és a légiirányítók fizetésének csökkentését szeretné elérni, amelyet a PANSA (Lengyel Légiforgalmi Szolgáltatási Ügynökség) munkatársai elfogadhatatlannak tartanak. A tervezettel szemben tömegesen léptek fel a varsói légiforgalmi irányítók, akik közel 90 százaléka a felmondás mellett döntött és felmondási idejét tölti jelenleg is, amely április 30-án jár le.

 

Amennyiben a légiforgalmi irányítók és a lengyel kormány nem tudnak megegyezni, akkor jelentősen csökkenteni kell a fel- és leszálló repülőgépek számát a Varsó-Chopin (WAW) repülőtéren és bezár Varsó-Modlin (WMI) repülőtere, amely a repülőjáratok között drasztikus törlésekhez vezethet. A jelenlegi tervek szerint a lengyel állami légitársaságként működő LOT járatai 75%-át törölheti, a többi, varsói repülőterekre közlekedő légitáraság még súlyosabb korlátozásokra készülhet.

 

A rendkívüli helyzetre felkészülő lengyel kormányrendelet szerint csupán 32 városba közlekedhetnek járatok május 1-től Varsóból, amely gyakorlatilag a LOT szűkített útvonalhálózatát jelenti. A rendelet prioritási sorrendben felsorolta az elérhető repülőtereket: megegyezés hiányában ezek a célpontok maradhatnak meg a varsói Chopin repülőtérről, amely ráadásul május 1-től csak 9:00 és 17:00 között lenne nyitva.

1) London Heathrow (LHR);
2) London – Luton (LTN);
3) London – Stansted (STN);
4) Frankfurt (FRA);
5) New York (JFK);
6) Chicago (ORD);
7) Párizs (CDG);
8) Brüsszel (BRU);
9) Isztambul (IST);
10) Róma (FCO);
11) Amszterdam (AMS);
12) Toronto (YYZ);
13) Dubai (DXB);
14) Szöul-Incheon (ICN);
15) München (MUC);
16) Rzeszów (RZE);
17) Bécs (VIE);
18) Tel Aviv (TLV);
19) Oslo (OSL);
20) Zürich (ZRH);
21) Dublin (DUB);
22) Koppenhága (CPH);
23) Budapest (BUD);
24) Vilnius (VNO);
25) Prága (PRG);
26) Bukarest (OTP);
27) Düsseldorf (DUS)
28) Barcelona (BCN);
29) Lisszabon (LIS);
30) Tbiliszi (TBS);
31) Berlin (BER);
32) Szczecin-Goleniów (SZZ)

 

A Ryanair kedden közölte, hogy panaszt nyújtott be az Európai Bizottságnak a jogszabály miatt, mert úgy véli, hogy a kiemelt célállomások listája tisztességtelenül kedvez a LOT-nak. “A lengyel kormány először rosszul kezelte a varsói légiforgalmi irányítókkal folytatott fizetési vitát, és most teljes figyelmen kívül hagyta a Ryanair utasait, és úgy döntött, hogy megvédi a nem alapvető LOT-útvonalakat a Ryanair kulcsfontosságú útvonalai, például Stockholm és Milánó rovására.” – mondta Michael O’Leary, a Ryanair vezérigazgatója.

A LOT közlése szerint április 30-ig végleges döntéseket kell hozni, addig tudják halasztani a járatok törlését.

 

Fontos tudni, hogy a Légi utasok jogait szabályozó EU 261/2004 rendelet szerint a légiforgalmi irányításban keletkező zavarok és a hatósági döntések rendkívüli körülménynek számítanak, vagyis ilyen esetekben az utasok sajnos nem jogosultak az akár 600 euró összegű kártalanításra. Mindez azonban nem érinti az átfoglalási és ellátási kötelezettséget, amelyet a légitársaságoknak rendkívüli körülmények esetén is biztosítani kell a törölt és késett járatok utasainak. Hogy melyek ezek?

  • A rendelet szerint a törölt járatok utasai jogosultak (saját döntésük alapján) járatuk átfoglalására vagy jegyáruk visszatérítésére.
  • A törölt járatok utasai szintén jogosultak ellátásra, amely a következőket jelenti: a várakozási idővel ésszerű arányban étkezést és frissítőket, valamint (szükség esetén) szállodai elhelyezést és szállítást a repülőtér és a szálláshely között.

Amennyiben a légitársaság nem gondoskodik az utasok ellátásáról vagy célpontjuk eléréséről, akkor az utasok megszervezhetik ezeket, amelyek költségét a légitársaság utólag (számla vagy blokk ellenében) köteles megtéríteni. Törölte a légitársaság a járatod? Keress minket és segítünk!