A WHO egyelőre nem támogatja, hogy kötelező legyen a COVID elleni oltás az utazáshoz!

✈️❌ Az AIRportal.hu írta, hogy a World Health Organization (WHO) szerint „egyelőre nincsenek tudományosan alátámasztott bizonyítékok arról, hogy az oltások gátolják-e a vírus terjedését, és a vakcinák elérhetősége is rendkívül korlátozott” ezért nem javasolják, hogy csak a beoltott személyek, vagy a betegségen már átesettek utazhassanak külföldre.
🇪🇺 Mint korábban írtuk, az kormányfői csütörtökön tanácskoznak a ellen beoltott személyek utazási kedvezményeiről: a várakozások szerint azonban nem fog szó esni arról, hogy csak az oltással rendelkezők utazhassanak, inkább a karanténkötelezettség enyhítése várható a beoltott utasok számára. Gulyás Gergely szerint „ha lesz közös uniós megoldás és az ésszerű lesz, akkor csatlakozik ehhez”.

Márciustól jöhet digitális egészségügyi útlevél!

Alan Murray Hayden, a Nemzetközi Légiforgalmi Szövetség (IATA) utas- és biztonsági termékekért felelős vezetője szerint rohamléptekben fejlesztik az Travel Pass alkalmazást, amely segít az légiutasoknak a -19 tesztek vagy a COVID-19 oltások igazolt tanúsítványainak tárolásában és kezelésében; nagyobb biztonságot és hatékonyságot nyújt, mint a papír alapú igazolások.

Hayden szerint egy ilyen rendszerre működési szempontból is szükség van. Példának állít egy „nagy brit légitársaságról”, amely jelenleg csak a szokásos utaslétszámának 5–10% -át szállítja, de a az összes utasfelvételi munkatárára szüksége van az utasok teszteredményeinek ellenőrzéséhez. „Ez őszintén szólva nem fenntartható” – jelentette ki Hayden.

A Travel Pass rendszernek négy eleme van:

  • Az egészségügyi követelmények nyilvántartása lehetővé teszi az utasok számára, hogy információkat találjanak az utazásukkal, a teszteléssel és az oltásigényekkel kapcsolatban.
  • Rendelkezik vizsgálati és oltási központok nyilvántartásával, amelyek megfelelnek a célország által előírt szabályoknak.
  • Lehetővé teszi a tesztlaboratóriumok számára, hogy biztonságosan elküldhessék a teszt eredményeit vagy az oltási tanúsítványokat az utasoknak.
  • Rendelkezik a Travel Pass mobilalkalmazással, amelyet az utazók útlevelük és teszt eredményeik digitális változatának tárolására használnak. Az utazók megoszthatják ezeket az eredményeket a célállomás légitársaságával és hatóságaival is.

“Az egész célja ennek hátterében az, hogy az utas járdától a repülőgépig sétálhat anélkül, hogy fizikailag kellene vennie dokumentumokat ” – mondja Hayden.

A bejegyzés a PhcusWire cikke alapján készült, via Magyar Nemzet.

A Norwegian és a csőd

A Reuters szerint a Norwegian megszünteti hosszú távú járatait, és közel harmadára csökkenti flottáját is!

 

A jelenleg csődvédelem alatt működő norvég low-cost légitársaság reorganizációs terve jelenleg az ír csődbíróság előtt van – a légitársaság szerint a hosszútávú járatok megszüntetése, a flotta 50 repülőgépre való csökkentése és az Európán belüli útvonalakra való összpontosítás pénzügyileg is fenntarthatóvá teheti a cég működését.

 

Bár már a 737 MAX-ok és a Dreamlinerek repülési korlátozásai is súlyosan érintették a céget, de az igazi mélyütést a miatti repülési korlátozások adták, melynek következtében kétmilliárd dollárnyi adósságot kellett sürgősen átütemeznie a cégnek és aktív alkalmazottai száma is hatszázra csökkent a korábbi több, mint tízezerről. A végül 2020 decemberben menekült csődvédelembe, azóta minimális kapacitással folytatja működését.

 

#

További járatokat töröltek a légitársaságok januárra és február elejére!

❌❌❌ Korábban már írtunk a Wizz Air és a Ryanair januári tervezett menetrendjéről, de sajnos még az eredetileg tervezettnél is kevesebb járat marad a low-cost légitársaságoknál az év elejére. Mind a három, Budapestre közlekedő nagy fapados több járatot is törölt. És hogy melyik járatok maradnak meg?
👉 A Wizz Air Budapestről Londonba (LTN), Eindhovenbe (LTN) és Stockholmba (NYO) közlekedik.
👉 A Ryanair Dublinba (DUB) és Londonba (STN).
👉 Az easyJet pedig Bázelbe (BSL) és Genfbe (GVA) tartja meg járatait.

Az előzetes tervekkel ellentétben a következő járatok kerülnek törlésre.

A Wizz Air a következő járatait törli:
🇨🇭 (BUD) – Bázel (BSL)
🇦🇪 Budapest (BUD) – Abu-Dzabi (AUH)
🇬🇧 és a (DEB) – (LTN) járat is leáll.
A törlései:
🇬🇧 Budapest (BUD) – Manchester (MAN)
🇬🇧 Budapest (BUD) – Edinburgh (EDI)
🇧🇪 Budapest (BUD) – (CRL)
🇬🇧 Az pedig londoni (LGW) járatait törölte.
‼️ Az érintett járatok utasait elvileg már értesítették a légitársaságok, de érdemes ránézni a foglalásodra az esetleges törlések és menetrendi módosítások miatt, hiszen a többi útvonalon is ritkították a járatokat a légitársaságok!
Fontos tudni, hogy 14 napon túli járattörlés esetén is visszajár a kifizetett jegy ára, a fizetéssel azonos módon – vagyis az utas nem köteles elfogadni az utazási vouchert, ha pénzért vette a jegyet. Nem boldogulsz a légitársasággal, mert a koronavírus járványra hivatkozva nem akarja visszaadni a pénzed? Keress minket, segítünk!
ℹ️ (A lista a Wizz Air, a Ryanair és az easyJet honlapján található menetrendi adatok alapján készült, 2021. január 12-én)

A COVID elleni oltás és az utazás

🇮🇱💉 Mivel Izraelben már a lakosság több, mint 20 százalékát beoltották a ellen, ezért megkezdődött a beoltottak jogainak kidolgozása. És hogy miért érdekes mindez? Nem lenne meglepő, ha a későbbiekben más országok, vagy akár az és is hasonló szabályokat vezetne be.
‼️👉 A telex.hu szerint, a tervezet alapján: „A második után egy héttel kaphatják majd meg az izraeliek az egyelőre fél évre érvényes „zöld útlevelet”, vagy oltási könyvet, amelynek birtokában mentesülnek majd a alól, ha külföldről tértek vissza” – vagyis a ellen beoltott személyek jelentős utazási könnyítésre számíthatnak országukba visszatérve.
ℹ️ Múlt héten Madeirahozott szabályozást arról, hogy a beoltott turisták negatív COVID teszt és karanténkötelezettség nélkül léphetnek be a szigetekre.
 

Jövő héttől kötelező a negatív PCR teszt az Angliába való beutazáskor!

A brit közlekedési minisztérium pénteken megjelent tájékoztatása alapján péntektől minden Angliába beutazó felnőtt részére előírja a 72 óránál nem régebbi negatív meglétét. A szabály a légi úton, hajón vagy vonaton érkezőkre vonatkozik, és a kötelező alól nem mentesít, így a Magyarországról érkezőkre 10 napos karantén vár Angliában, amely egy helyben végzett újabb teszttel rövidíthető.

 

A negatív teszttel nem rendelkező utasoktól a beszállást a légitársaságok megtagadhatják. Nem lenne meglepő lépés, ha hamarosan az Egyesült Királyság többi országa is csatlakozna a korlátozáshoz – erről és a szabályozás pontos részleteiről még további hírek várhatók.

 

Az Egyesült Királyság Közlekedési Minisztériumának tájékoztatója itt található: https://www.gov.uk/government/news/mandatory--19-testing-introduced-to-bolster-border-measures

#

Az első fecske? Madeirán az oltási igazolás kiváltja a karantént!

‼️ A helyi szabályozás értelmében eddig csak negatív PCR teszttel (amelyet akár Funchal repterén, ingyenesen is el lehet végezni) lehetett elkerülni a kötelező karantént Madeirán, de a helyi kormány döntött, hogy a továbbiakban nem vonatkozik a karanténkötelezettség azokra sem:
👉 akik 90 napon belül átestek a fertőzésen,
👉 akik megkapták a koronavírus elleni védőoltást.
💉 A szabályok szerint korlátozás nélkül utazhatnak a gyönyörű portugál szigetre, Madeirára azok a személyek, akiket a termékjellemzőiben előírt időtartam alatt, beoltottak a COVID-19 ellen és erről igazolással rendelkeznek.
ℹ️ Egyáltalán nem lenne meglepő, ha hamarosan további régiók és országok is követnék példáját és utazási könnyítéseket biztosítanának a koronavírus ellen beoltott utazók számára.

Jöhetnek a repülőgépek az Egyesült Királyságból!

🔥🔥🔥Szerdától ismét fogadhatnak a magyar repterek olyan menetrendszerű és nem menetrendszerű polgári járműveket, amelyek Nagy-Britanniából és Észak-Írországból érkeznek” – hangzott el az Operatív Törzs keddi tájékoztatóján.
🇬🇧 Így a korábbi tiltás feloldásra került, amely az Egyesült Királyságban tavaly megjelent, a korábbiaknál jelentősen fertőzőbb variáns miatt lépett életbe.
⚠️ A jelenlegi adatok alapján a Wizz Air várhatóan már szerdán, a Ryanair és az easyJet csütörtökön, míg a British Airways pénteken indítja újra a brit járatait.
‼️ Frissítés: a Nagy-Britanniában uralkodó járványhelyzet miatt sem az , sem a nem inditja újra a Londont és Budapestet összekötő járatait.

A légi utasok jogai Nagy-Britanniában

Az Európai Unió és Nagy-Britannia megállapodása alapján 2020. december 31-én véget ér a folyamata. Év végén tehát az Egyesült-Királyság végleg elhagyja az Uniót és megszűnik az uniós jog automatikus alkalmazása is.

 

Mi lesz így a kártalanítási joggal?

A brit fuvarozók így (például British Airways, Wizz Air UK vagy Easyjet UK) részben kikerülnek a légi utasok jogait szabályozó, a kártalanítási lehetőséget meghatározó EU 261/2004 rendelet hatálya alól is: például a British Airways - járata már nem biztosított az EU-s jog szerint, mivel az /2004 csak az Európai Unióból induló bármilyen nem zetiségű légitársaságra, vagy az Unióba érkező, uniós légitársaságra vonatkozik.

Nagy-Britannia azonban 2021. január 1-től életbe léptet egy az uniós jogszabályra kísértetiesen hasonlító rendeletet. A „Légi utasok jogai – EU Exit Rendeletek 2019/278” című jogszabály, amely az EU 261 rendelettel hasonló módon védi az utasok jogait a repülőjárat törlése, hosszú késése vagy visszautasított beszállás esetén.

 

Ami megváltozik

Amennyiben a légitársaságra a brit jogszabály vonatkozik, akkor a kártalanítás összege euró helyett angol fontban lesz meghatározva, melyek alacsonyabbak az eurós összegeknél:

  • 220 GBP minden 1500 kilométeres vagy annál rövidebb repülőút esetén
  • 350 GBP minden 1500 és 3500 kilométer közötti járat esetében; és
  • 520 GBP minden olyan járatra, amely nem tartozik a fenti két kategóriába.

 

Az EU-s és a brit jog átfedése

Januártól lesznek olyan légiutak, amelyek esetén az EU-s és a brit jog is védheti az utast (például az EU – Nagy Britannia járatok) egy dolog azonban biztos: egy útra csak az egyik jogszabály alapján lehet jogosult az utas, vagyis nem kaphat dupla kártalanítást.

 

A brit jog alkalmazása

Bár a Brexitre vonatkozó brit jogszabályok alapján az 2020. december 31. előtt hozott ítéletei a brit joganyag részét fogják képezni, míg az ez után az időpont hozott ítéleteket pedig figyelembe vehetik a brit bíróságok, de hosszabb távon előfordulhat, hogy a brit Legfelsőbb Bíróság eltér az Európai Bíróság ítéleteitől és az eddigi, az utasok jogait markánsan védő gyakorlata helyett a légitársaságok érdekeit helyezi előtérbe.

 

A jövő

Rövidtávon tehát nem várható érdemi változás a Nagy-Britanniát érintő repülőutak fogyasztóvédelmi szabályaiban és a , járattörlés vagy megtagadott beszállás esetén fizetendő kártalanítás és az utasok egyéb jogait tekintve. Hosszabb távon természetesen már lehetséges, hogy különbözni fog az EU és az Egyesült Királyság joggyakorlata, de egyelőre egyértelműen védve vannak a brit joghatóság alá tartozó légi utasok.

Leáll a légiforgalom Magyarország és a Nagy-Britannia között!

⛔⛔⛔ Breaking! Magyarország is megtiltotta a légiforgalmat Nagy-Britanniába, így leáll a légi forgalom Magyarország és az Egyesült Királyság között!
🇬🇧 A bejelentés alapján december 22-én éjféltől nem szállhatnak le Magyarországon Nagy-Britanniából érkező gépek – a Budapest Airport járatinformációs oldala szerint azonban éjfél után várható a Wizz Air -Gatwickből és Liverpoolból érkező járata, így kérdéses, hogy ezeknek mi lesz a sorsa.
❗ A Nagy-Britanniában terjedő, a korábbinál fertőzőbb vírustörzs miatt már több Európai Uniós és Unión kívüli ország is leállította a légijáratokat az Egyesült Királyság felé és csak idő kérdése volt, hogy Magyarország mikor teszi meg ugyanezt a lépést.
😷 A Flightradar24.com adatbázisa szerint a hétfői csúcs után -amikor összesen 15 menetrend szerinti járat indult az Egyesült Királyságból Magyarországra – kedden már kevesebb, már csak kilenc járat indult volna Nagy-Britanniából Budapest Airportra és a Debrecen International Airport is várt egy Londonból érkező gépet.
ℹ️ Jó tudni, hogy a ebben az esetben a légitársaság szempontjából vis maior esetnek minősül, ezért kártalanítás sajnos nem jár, de a légitársaságnak alternatív útvonalat kell felajánlania vagy vissza kell térítenie a fel nem használt jegyek árát.