Rövid vélemény a légi utasok jogainak csorbításáról

Rövid vélemény a légi utasok jogainak csorbításáról

A Légi Utasok Jogait szabályozó EU 261/2004 rendelet valóban megérett már a felülvizsgálatra, hiszen mind a világunk és azon belül a légiközlekedés is jelentősen megváltozott. Gondoljatok bele, hogy éppen csak felszállt a Wizz Air első járata, amikor a rendeletet megalkották.

Fontos azonban kiemelni, hogy a rendelet megalkotói és az ezzel kapcsolatosan egyre újabb és újabb döntéseket hozó szerint a kiemelt cél, hogy az Unió fellépése „az utasok magas szintű védelmére irányuljon.” A jelenlegi szabályozás valóban sok problémát felvet, hiszen a légitársaságok igyekeznek kibújni annak betartása alól, de ez elsősorban nem a rendelet hibája: egyszerűen semmilyen érdemi szankció nincs a szabályozás be nem tartása esetén és ez nem úgy tűnik, hogy egy új szabályozással megváltozna. Abban az esetben, ha a jelenlegi rendeletet ténylegesen betartanák a légitársaságok, úgy – néhány érdemi kiegészítés és pontosítás után – megfelelően védené az utasok jogait és nem válna rémálom egy járattörlésből, vagy hosszú késésből.

A tervezett jogszabály több ponton is jelentős visszalépést jelent az utasok eddigi jogaival szemben:

Átfoglalás:

    • Tervezet: „Ha egy légitársaság a fennakadást követő három órán belül nem biztosít megfelelő átfoglalást, az utasok maguk intézhetik az átirányítást, és az eredeti jegyár akár 400%-ának visszatérítését is igényelhetik.”
    • Jelenleg: Jelenleg a légitársaságok hasonló esetben, összehasonlítható foglalási feltételek esetén felső korlát nélkül kötelesek megtéríteni az átfoglalás költségeit.

Késések miatti kártérítés:

    • Tervezet: 3500 km-nél rövidebb és EU-n belüli utazások4 óránál hosszabb késések esetén jár (300 euró).
    • Jelenleg: Három órát meghaladó késés esetén már járhat kártérítés: 250 euró 1500 km alatt, 400 euró 1500 km felett.
    • Tervezet: 3500 km-nél hosszabb utazások: 6 óránál hosszabb késések esetén jár (500 euró)
    • Jelenleg: 4 órát meghaladó késés esetén 600 euró kártalanítás illeti meg az utasokat.

Panaszbenyújtási határidő:

    • Tervezet: Az új rendelkezések szigorú határidőket vezetnek be a légitársaságok számára az utasok panaszaira adott válaszok tekintetében . Az utasoknak a fennakadástól számított 6 hónapjuk lenne arra, hogy kérelmet vagy panaszt nyújtsanak be a légitársaságnak.
    • Jelenleg: Az utasok kérelembenyújtási határidejét a nemzeti jog szabályozza, azonban a beadási határidő sehol nem kevesebb, mint két év.

A jelenlegi szabályozás egyik legfőbb erőssége az utasok jogainak pénzben is kifejezhető védelme. A tervezett módosítások viszont számos ponton gyengítik ezeket a jogosultságokat, különösen a kártérítési küszöbök emelésével és a panaszok benyújtási határidejének szűkítésével. Egy új szabályozásnak a – különösen a légitársaságok jelentős nyereségét figyelembe véve – az utasvédelem erősítését kellene szolgálnia, nem pedig annak csorbítását.

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-image: url(https://kesettagepem.hu/wp-content/uploads/2017/10/custom-header-01.jpg);background-size: initial;background-position: center top;background-attachment: scroll;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 250px;}