JÁRATKÉSÉS

Amennyiben az Ön légijárata jelentős késéssel közlekedik, abban az esetben az Európai Unióban hatályos 261/2004/EK rendelet és a vonatkozó Európai Bírósági ítéletek alapján a fuvarozó köteles ellátást biztosítani Önnek, valamint – ha a késés a légitársaságnak róható fel – a jegyárat visszatéríteni és fizetni, melynek összege akár 600 euró is lehet!

Az ellátási kötelezettség két órát meghaladó járatkésés esetén áll fenn, mely kiterjed frissítők és étel biztosítására, telefonköltség megtérítésére, és indokolt esetben szállodai elhelyezésre vagy a repülőtér és a lakóhely közötti utazási költség megtérítésére is. Pénzbeli kártérítésben három órát meghaladó járatkésés esetén részesülhet, melynek összege az út hosszától függően 250-600 euró.

Sajnos a légitársaságok a szolgáltatások biztosítását és a kártérítések megfizetését igyekeznek elkerülni, így csak hatékony és egyértelmű eszközökkel lehet elérni, hogy a légi utasok jogait biztosítsák, melyben irodánk segítséget nyújt Önnek.

A vonatkozó EU261 rendelet teljes szövege itt olvasható.

Töltse ki kérdőívünket, hogy mindössze 20%+ÁFA sikerdíjért hozzájusson a járatának késése miatt járó kártérítéséhez.

Egy repülőgép hosszú késése kétségkívül fárasztó és idegesítő az utasok számára. Jó tudni azonban, hogy a hatályos jogszabályok szerint ilyen esetben akár 600 euró összegű kártalanításra is jogosultak lehetnek a késett járat utasai! Sőt: a kártalanítás mértéke független attól, hogy low-cost vagy hagyományos légitársasággal utazunk, vagyis járhat a Ryanair járat öt eurós jegyét megvásárló utasnak ugyanúgy, mint az Emirates első osztályán repülő utazónak.

 

Hogy kik jogosultak a kártérítésre, mekkora összegű a kártalanítás járatkésés esetén, milyen jogai vannak a késett járatok utasainak és hogyan lehet hozzájutni a kártalanítás összegéhez? Elmondjuk.

 

Késik a gépem, mit tehetek?

 

Az Európai Unió EU 261/2004 számú, Légi Utasok Jogait szabályozó rendelete és az ezt a rendeletet pontosító bírósági döntések szerint a felmerült költségeinek megtérítésére, valamint akár 600 euró kártalanításra lehet jogosult az az utas, akinek a légijáratát törölték, beszállását a repülőgépbe visszautasították, vagy járata három órát meghaladóan késett.

 

Milyen esetekben lehetek jogosult kártalanításra?

 

Az Európai Unióban hatályos jogszabályok szerint kártalanításra lehet jogosult az az utas, akinek

  • a repülőgépe több, mint három órás késéssel érkezett meg a célállomásra (átszállásos utazás esetén az út végső célpontja a mérvadó)
  • a járatának késése a légitársaság érdekeltségi körében bekövetkezett esemény miatt történt, vagy ha a légitársaság nem tudja bizonyítani, hogy valamennyi személyi vagy tárgyi eszköz és a rendelkezésére álló pénzügyi eszközök igénybevételével sem nem tudta volna a késés időtartamát csökkenteni.
  • az utazás az Európai Gazdasági Térség területéről indult vagy az Európai Gazdasági Térség területére érkezett és EGT tagállam légitársasága üzemeltette.
  • utazását annak ellenére tagadták meg, hogy megfelelő útiokmányokkal rendelkezett és a beszállókártyán feltüntetett időpontig megjelent a beszállókapunál.

Fontos, hogy a légitársaság nem mentesül a kártalanítás megfizetése alól akkor sem, ha biztosítja a jogszabályban meghatározott egyéb, kötelező szolgáltatásokat a késett járatok utasainak.

 

Milyen összegű kártalanításra lehetek jogosult, ha késett a repülőjáratom?

 

A késett járatok utasainak járó kártalanítás összege alapvetően a késés időtartamától és az utazás hosszától függ.

Távolság Késés időtartama Kártalanítás összege
1500 km alatt  0-3 óra 0
 3 óra felett 250 euró
1500 és 3500 km között vagy 1500 km felett, EU-n belül  0-3 óra 0
 3 óra felett 400 euró
3500 km felett, nem EU-n belül  0-3 óra 0
 3-4 óra 300 euró
 4 óra felett 600 euró

A jogszabályban meghatározott összegek és időtartamok kiszámításánál feltétlenül figyelembe kell venni, hogy

  • a késés időtartamának meghatározásánál a repülőgép érkezési időpontja a mérvadó: a vonatkozó Európai Bírósági döntés szerint a repülőgép ajtajának kinyitása jelenti az érkezési időpontot.
  • az utazás hosszának kiszámításakor nem a valójában megtett távolság, hanem az indulási és az érkezési repülőtér közötti gömbi főkörön (vagyis légvonalban) mért távolság számít – még átszállásos utazás esetén is.

 

A kártalanításon túl

 

Az Európai Unió EU 261/2004 rendelete szerint a törölt, vagy hosszú késést elszenvedett járatok utasai a késés okától függetlenül jogosultak lehetnek ellátásra és információkra. Mindez azt jelenti, hogy a következő jogok kivétel nélkül megilletik több, mint két órát késett járatok utasait:

  • A légitársaságoknak külön kérés nélkül, írásban és egyértelműen tájékoztatnia kell az utasokat a rendelet által biztosított jogaikról.
  • Két órát meghaladó késés esetén ingyenes étkezés és frissítők biztosítása;
  • Két ingyenes telefonhívás vagy e-mail biztosítása;
  • Szükség esetén pedig szállodai ellátás és transzfer biztosítása.

 

Amennyiben ezeket szolgáltatásokat a légitársaság nem biztosítja a késett járatok utasainak, akkor a felmerült és utasok által megfizetett költségeket utólag, bizonylat ellenében, méltányolható mértékig köteles visszatérítenie. Ne feledd azonban, hogy a költségek megtérítése nem mentesíti a légitársaságot az akár 600 euró összegű kártalanítás megfizetése alól!

 

Honnan, hová, kivel?

 

Az Európai Unióban és az Európai Gazdasági Térség hatályos, a Légi Utasok Jogait szabályozó EU 261/2004 számú rendelet alapján pénzbeli kártalanítás járhat a törölt, vagy három órát meghaladó késéssel érintett járatok utasainak, amennyiben:

  • az utazásuk az Európai Unió vagy az EGT területéről indult (ebben az esetben nincs jelentősége az üzemeltető légitársaságnak) VAGY
  • utazásuk az Európai Unió vagy az EGT területére érkezik ÉS járatukat az Európai Gazdasági Térségben bejegyzett légitársaság üzemelteti.

A kártalanítás szempontjából tehát nincs jelentősége annak, hogy

  • az utas melyik országban él, vagy milyen ország állampolgára,
  • low-cost vagy hagyományos légitársasággal utazik,
  • melyik légitársaságnál, utazásközvetítőnél vagy utazási irodánál vásárolta a jegyét. Sőt! A jogszabályi védelem az utazási irodák által megrendelt charter járatokra is vonatkozik!

 

Milyen esetben járhat kártérítés?

 

Kezdjük a legfontosabbal: a korábban említett ellátási kötelezettség minden esetben jár a késett járatok utasainak, függetlenül a késés okától – vagyis étel és ital, szükség esetén pedig szállodai ellátás és transzfer akkor is jár az utasnak, ha a késést vis maior esemény okozta. És hogy mi lehet a légitársaság szempontjából? Például, de nem kizárólagosan:

  • időjárási problémák;
  • a légtér vagy a repülőterek lezárása, csökkentett kapacitása;
  • egészségügyi vagy biztonsági problémák a repülőgép fedélzetén;
  • madárelütés;
  • a repülőgépek rejtett és feltárt hibái és az ezekkel kapcsolatot hatósági korlátozások (ilyenek voltak például a Boeing 737 MAX repülőgépek hibái vagy a Boeing 787 repülőgépeken használt Rolls-Royce hajtóművek konstrukciós hibája);
  • háború vagy terrorizmussal összeköthető tevékenységek.

 

És hogy milyen esetekben járhat a pénzügyi kompenzáció? Például:

  • a járatot teljesítő repülőgép műszaki hibája;
  • a légitársaság alvállalkozóinál bekövetkezett műszaki hibák (például a beszállítást végző informatikai rendszer leállása), vagy az általuk okozott balesetek esetén (például utaslépcső ütközése a repülőgéppel);
  • a légitársaság munkavállalóinak bejelentett vagy bejelentés nélküli sztrájkja;
  • a légitársaság üzemeltetési és operatív változtatásai;
  • a repülőgép személyzetének hiánya.

 

Fontos, hogy a légitársaság rendkívüli körülmények esetén is köteles valamennyi személyi vagy tárgyi eszközt és a rendelkezésére álló pénzügyi eszközt igénybe venni a késés időtartamának mérsékléséért, vagyis a rendkívüli körülmények megszűnte után a lehető leghamarabb fel kell szállnia a repülőgépnek.

 

És mit tehetek, ha a repülőtéren ülök és késik a gépem?

Először is ne ess pánikba! És természetesen legyen nálad törölköző!

  • Ha a géped több, mint két órát késik, akkor a légitársaság vendége vagy egy (vagy a késés mértékétől függően: több) étkezésre. Általában osztogatnak kupont is a beszállókapunál! Ülj be a repülőtéren valahova, reggelizz-ebédelj-vacsorázz meg, igyál egy üdítőt-kávét és feltétlenül tedd el a blokkot: ezt bemutatva utólag megtérítik az étkezése(i)det!
  • Ha több, mint három órát késel (és nem szélvihar, reptéri vagy bombariadó miatt), akkor kártalanításra is jogosult lehetsz, melynek összege 250-600 EUR között van. Keress minket és segítünk!
  • Ha több, mint öt órát késel, akkor elállhatsz az utazástól és a légitársaság visszafizeti jegyed árát (egyes társaságok ennél megengedőbbek ebben a helyzetben és kisebb késésnél is visszaadják a pénzed)
  • Ha még többet késel (és tudod, hogy várhatóan mikor indul a járatod), akkor napszaktól függően ülj taxiba (tedd el a blokkot) vegyél ki egy szállodai szobát (ezt a blokkot is tedd el!) aludj egyet, majd taxizz vissza a reptérre (blokk!). A légitársaság ezeket a költségeidet is megtéríti, szóval keress minket és segítünk!

 

 

És mit tehet az, aki lekéste az átszállását?

 

Kezdjük az elején: csatlakozó járat esetén a késett járat utasait az esetek többségében nem várja meg a másik repülőgép, vagyis a késő gép utasai bizony lekéshetik a csatlakozást. Ez ugyan meglehetősen bosszantó és kényelmetlen lehet, de ne feledd: amennyiben a késett járat utasa eleve átszállással vásárolta a jegyét a légitársaságnál (praktikusan: egy foglalási kódon van az utazás), akkor a légitársaság felelőssége, hogy átfoglaljanak és az eljuthasson az úticéljához. Figyelem! A különböző online repülőjegy-árusító oldalakon vásárolt, az oldal által garantált átszállást tartalmazó jegyek a légitársaság és a vonatkozó európai uniós jog alapján nem minősülnek átszállásnak!

 

És ami a kártalanítás szempontjából nagyon fontos:

  • késés esetén a végső célállomásra való eljutás időpontja számít: vagyis ha csak negyed órát késik a repülőjárat és az utas nem éri el a csatlakozást, emiatt pedig három órát meghaladó késéssel érkezik meg úticéljára, akkor járhat a kártalanítás pórul járt utas részére.
  • a kártalanítás összegének kiszámításakor a teljes utazás hossza a mérvadó!
  • ha az utazás az Európai Unió területéről indult, akkor az az utas az úticélja eléréséig az uniós jogszabály védelme alatt áll! Ez a gyakorlatban az jelenti, hogy akár egy Egyesült Államokon belüli, belföldi járat esetén is jogosult lehet kártalanításra, ha az utazás az Európai Unióból indult és az egész út egy jegyen szerepel.

 

És a Brexit?

 

A Brexit eredményeként megszűnt az Egyesült Királyságban az Európai Unió jogának automatikus alkalmazása, emiatt tehát a brit légitársaságok (például a British Airways, az UK, vagy akár a Wizz Air UK) részben kikerültek a Légi utasok jogait szabályozó EU 261/2004 rendelet hatálya alól. Jó hír azonban, hogy Nagy Britannia 2021. január 1-től életbe léptetett egy az uniós jogszabályra kísértetiesen hasonlító rendeletet. A „Légi utasok jogai – EU Exit Rendeletek 2019/278” című jogszabály, amely az EU 261 rendelettel hasonló módon védi az utasok jogait a repülőjárat törlése, hosszú késése vagy visszautasított beszállás esetén. És hogy mit jelent mindez? A brit jogszabály által biztosított utazásokra vonatkozóan a kártalanítás euró helyett angol fontban vannak meghatározva, mely összegek a következők:

  • 220 GBP minden 1500 kilométeres vagy annál rövidebb repülőút esetén
  • 350 GBP minden 1500 és 3500 kilométer közötti járat esetében; és
  • 520 GBP minden olyan járatra, amely nem tartozik a fenti két kategóriába.

 

És akkor még nem beszéltünk az üzleti utazásról!

 

A helyzet egyértelmű: a jogszabály szerint a kártalanítás a kárt elszenvedett utasnak jár – vagyis nincs jelentősége annak, hogy a jegyet ki vásárolta, hogy az utas magáncéllal repült, vagy üzleti úton volt.