Az Európai Unió Tanácsa álláspontra jutott a légi utasokra vonatkozó új szabályokról

Az Európai Unió Tanácsa álláspontra jutott a légi utasokra vonatkozó új szabályokról

 A közlekedési miniszterek csütörtökön politikai megállapodásra jutottak a légi utasok jogairól és a légitársaságok felelősségéről szóló rendeletek felülvizsgálatáról. Az új keretrendszer célja, hogy egyszerűbb és világosabb szabályokat hozzon létre a légi utasok számára, miközben jobb egyensúlyt teremt az utasok magas szintű védelme, az összeköttetések megőrzése és az uniós belső piacon belüli légi közlekedési ágazat számára biztosított egyenlő versenyfeltételek között.

“A ma végül elfogadott álláspont válasz a légi utasok és a légitársaságok azon  felhívására, hogy naprakész, világosabb és egyértelműbb szabályokat kell bevezetni. A felülvizsgált szabályok több mint 30 új jogot biztosítanak a légi utasoknak, amelyek a jegyvásárlás pillanatától kezdve egészen az úti céljuk megérkezéséig, emellett egyes esetekben még azon túl is érvényesek lesznek. Ez egy történelmi eredmény, mivel az elmúlt 12 évben nem sikerült megállapodásra jutni.”

Dariusz Klimczak, infrastrukturális minisztere

A Tanács álláspontjának részletei

A Tanács álláspontja célja, hogy megerősítse és tisztázza a légi utasok számos meglévő jogát, valamint bizonyos új jogokat vezessen be. A szövegben szereplő főbb jogok a következők:

Az átfoglaláshoz való jog

A légitársaságoknak a lehető leghamarabb fel kell ajánlaniuk az utasoknak az átfoglalás lehetőségét , beleértve azt a lehetőséget is, hogy más légitársaságok által üzemeltetett járatokkal vagy alternatív közlekedési módokkal közlekedjenek.

Továbbá, ha egy légitársaság a fennakadást követő három órán belül nem biztosít megfelelő átfoglalást, az utasok maguk intézhetik az átirányítást, és az eredeti jegyár akár 400%-ának visszatérítését is igényelhetik.

A segítségnyújtáshoz való jog

Ezenkívül a segítségnyújtáshoz való jog (frissítők, étel, szállás) mostantól egyértelműen meghatározott. Ha egy légitársaság ezt nem biztosítja, az utasok maguk intézkedhetnek, és utólag visszatérítést kaphatnak. Kifutópályán történő késés esetén az utasok minimális segítségnyújtásra lennének jogosultak, és 3 óra elteltével ki kellene őket szállítani.

Kártérítéshez való jog járattörlés és késés esetén

Figyelembe véve különösen az Európai Bizottság hatásvizsgálatát, a Tanács naprakésszé tett kártérítési küszöbértékeket javasol a hosszú késések esetén.

A légitársaságok nem tagadhatják meg a kártérítést „rendkívüli körülmények” miatt, kivéve, ha bizonyítják, hogy minden ésszerű lépést megtettek a fennakadások megelőzése érdekében.

A a távolságtól függően változik:

  • 3500 km-nél rövidebb és EU-n belüli utazások4 óránál hosszabb késések esetén jár (300 euró).
  • 3500 km-nél hosszabb utazások: 6 óránál hosszabb késések esetén kártérítés jár (500 euró)

A Tanács álláspontja számos változtatást vezet be a járattörlésekre vonatkozó szabályokat illetően, amelyekért az utasok kártérítést igényelhetnek. Azok az utasok, akiket a járatuk törléséről az indulás előtt kevesebb mint 14 nappal tájékoztatnak, kártérítésre jogosultak. Törlés esetén a légitársaságnak előre kitöltött űrlapokat kell biztosítania az utasok számára, hogy kártérítést igényelhessenek.

A Tanács emellett vissza szeretné vonni a jelenleg széles körben alkalmazott „meg nem jelenés” (no show) szabályát. E tekintetben azok az utasok, akiknek a visszaútra való beszállását megtagadják, mert nem vették igénybe az oda-vissza járatot, kártérítésre lennének jogosultak.

A tájékoztatáshoz való jog

Az uniós légi utasokat jobban tájékoztatni kell a jogaikról. A légitársaságoknak szigorúbb tájékoztatási kötelezettségeket kell betartaniuk , beleértve a foglalás során nyújtandó információkat, valamint a panaszok és kérelmek kezelésével kapcsolatos információkat.

Az új rendelkezések szigorú határidőket vezetnek be a légitársaságok számára az utasok panaszaira adott válaszok tekintetében . Az utasoknak a fennakadástól számított 6 hónapjuk lenne arra, hogy kérelmet vagy panaszt nyújtsanak be a légitársaságnak. A légitársaságok számára a kérelem benyújtásától számított 14 napos határidőt vezetnek be a kártérítés kifizetésére vagy az utasnak adott világos és megalapozott válasz megadására.

Következő lépések

A Tanács álláspontját most az Európai Parlament második olvasatban vizsgálja meg . A Parlamentnek ezt követően lehetősége lesz jóváhagyni, módosítani vagy elutasítani a Tanács álláspontját, amely mindeddig nem lép életbe.

Véleményünket a tervezett változtatásokról pedig itt találod.

Forrás: Európai Tanács

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-image: url(https://kesettagepem.hu/wp-content/uploads/2017/10/custom-header-01.jpg);background-size: initial;background-position: center top;background-attachment: scroll;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 250px;}