Lezárja a légterét az Európai Unió az orosz gépek előtt!

🇺🇦🇺🇦🇺🇦 Hivatalos: Ursula von der Leyen, az elnöke bejelentette, hogy az Európai Unió – válaszul megtámadására – kitiltotta területéről az orosz felségjelű, orosz tulajdonban vagy üzemeltetésben lévő repülőgépeket.

🇪🇺 Az orosz repülőgépek nem szállhatnak le és nem szállhatnak fel az területéről, valamint az uniós légteret sem használhatják. A rendelkezés a magángépekre is vonatkozik.

#kesettagepem

Ukrajna, háború és a légi utasok jogai (frissítve)

Tényleg lezárta a légterét az Európai Unió az oroszok előtt? Most mi lesz? Az Európai Bizottság elnökéne, Ursula von der Leyen 2022. február 27-i bejelentése alapján az EU lezárta a légterét az orosz felségjelű, üzemeltetésű vagy tulajdonú gépek előtt. A döntés után az Aeroflot törölte európai járatait, de már a döntést megelőzően több európai légitársaság (köztük a Wizz Air is) felfüggesztette Oroszországba közlekedő járatait. Mivel a hatóság által elrendelt légtérzár, valamint a háborús helyzetből adódó biztonsági kockázatok is rendkívüli körülménynek minősülnek a légitársaságok szempontjából, ezért ebben az esetben a törölt jegyek árának visszatérítésén (vagy esetleges átfoglalásán  – de jelen helyzetben ez szinte lehetetlen) és a közvetlen költségek megtérítésén túl nincs más kötelezettsége a légitársaságoknak.

 

Ukrajnából vagy Ukrajnába repültem volna, de törölték a járatom, mit tehetek? A háborús események és a hatóságok által elrendelt repülési tilalmak vis maiornak minősülnek a légitársaság szempontjából, ezért pénzbeli kártalanírásra sajnos nem vagy jogosult az ukrajnai járatod törlése miatt. Természetesen a felmerült közvetlen költségeidet (szállás, transzfer, étel-ital) köteles megtéríteni a légitársaság az EU 261 rendelet szerint, valamint jogosult vagy repülőjegyed árának visszatérítésére is.

 

A jelenlegi háborús helyzet miatt szeretném elhalasztani az utazásomat. Kaphatok bármilyen kompenzációt? A háborús övezeten kívül közlekedő, valamint a repülési tilalommal nem érintett járatok probléma nélkül repülnek egész Európában, sőt (a brit felségjelű repülőgépeken kívül) az Oroszországba irányuló és onnan érkező forgalom is zavartalan. Bár természetesen bárki megteheti, hogy nem száll fel a repülőgépre, de emiatt a légitársaságnak semmilyen kompenzációs vagy kártérítési kötelezettsége nincs.

Az Ukrajna, Moldova és egyes területei légterének lezárása miatt késett a gépem, mit tehetek? A légtérzár miatt bekövetkezett késés rendkívüli körülménynek minősül a légitársaság szempontjából, emiatt az EU 261/2004 jogszabály szerinti, maximum 600 euró összegű kártalanítás megfizetése alól is mentesül a légitársaság. Fontos azonban, hogy az ellátási kötelezettség vis maior események esetén is fennáll, vagyis két órát meghaladó késés esetén ételre, italra jogosultak a késett járat utasai.

 

Orosz gépek nem repülhetnek az Egyesült-Királyságba, és brit gépek sem repülhetnek Oroszországba – törölték a járatom, mit tegyek? Az és az közötti légiforgalomra egyébként sem vonatkozik a Légi Utasok Jogairól szóló Európai Uniós rendelet, de az ennek szinte teljes mértékig megfeleltethető brit jogszabály szerint is vis maiort jelent a hatósági tiltás a légitársaságok számára. A jogszabály szerint tehát az Egyesült Királyságból induló, vagy az Egyesült Királyságba érkező, brit zászló alatt közlekedő járatok esetében kártalanítás nem jár, de a felmerült és igazolt közvetlen költségeket köteles megtéríteni a légitársaság, valamint átfoglalási és visszatérítési lehetőséget is biztosítania kell a törölt járatok utasainak.

Itt a Dudley szélvihar, törölték a járatom, mire vagyok jogosult?

Röviden: a rossz a légitársaság szempontjából rendkívüli körülménynek minősül, így pénzbeli kártalanításra sajnos nem. De emellett jogosult vagy a járatod átfoglalására, valamint szállásra és ellátásra annak indulásáig. Ha ezeket nem tudja biztosítani a légitársaság, akkor – számla vagy blokk ellenében – ezeket utólag, ésszerű mértékig megtérítik. És persze vigyázzatok magatokra!

 

Amennyiben pedig segítségre van szükségetek a légitársasággal szemben, keressetek minket!

Légitársaság, COVID, igazolás

✈️✈️ Kérdeztétek, válaszolunk: Lehetséges, hogy a légitársaság eltérő szabályokat alkalmaz az utazáshoz, mint amely a célországba való belépéshez szükséges?
❌ A válasz: nem, ilyen jellemzően nem fordul elő, DE:
ℹ️ A légitársaságok alapvetően az indulási és a célországok utazási szabályait kérik számon, így ha ezeknek megfelelsz, akkor a légitársaságnak nincsenek további követelményei feléd. Fontos azonban, hogy átszállásos esetén a tranzitország is támaszthat további feltételeket, szóval legyetek résen!

A keleti vakcina után nyugatival is beoltott magyarok valamennyi EU-országba beutazhatnak

Azok a magyar állampolgárok, akik keleti után második vagy harmadik oltásként európai engedélyezésű oltóanyagot kaptak, az uniós Covid-igazolvánnyal bármely tagállamba beléphetnek – közölte Ujhelyi István (MSZP-Párbeszéd) európai parlamenti (EP-) képviselő szerdai online sajtótájékoztatóján.

A szocialista politikus azt mondta: erről írásban és egy keddi egyeztetésen személyesen is tájékoztatta őt Didier Reynders, az Európai Bizottság jogérvényesülésért felelős biztosa. Az aktualizált rendszerben a két oltással rendelkezők uniós Covid-igazolványa 270 napig érvényes, a harmadik oltást is felvevőké pedig korlátlan ideig használható – jelezte.

Ujhelyi István emlékeztetett arra, hogy korábban több alkalommal “lobbizott” a kormánynál és az európai intézményeknél is a mintegy kétmillió keleti vakcinával oltott magyart érintő utazási probléma megoldásáért. Hozzátette: a keleti vakcinával oltott magyarok, ha utazni akartak, eddig kénytelenek voltak költséges teszteket elvégeztetni, mert a legtöbb EU-tagállamban nem fogadják el megfelelő védettségként az unióban csak Magyarországon használt keleti oltóanyagokat.

Ujhelyi István azt kérte, hogy ha valakinek – a legfrissebb tájékoztatás ellenére – korlátoznák a szabad beutazását egy EU-országba, értesítse őt, mivel – mint mondta – az a tagállam ezzel megsértené a hatályos uniós szabályokat.

Felhívta azonban a figyelmet arra, hogy az EU intézményei csak a határátlépést, a beutazást tették korlátozásmentessé. Az adott tagállamokban érvényes egyedi korlátozásokról – például éttermek, a tömegközlekedés, szociális terek használata – mindig tájékozódni kell, ezek ugyanis az adott országok hatáskörébe tartoznak, és eltérőek lehetnek.

MTI

Megszűnik a tesztkötelezettség az EU-n belüli utazásoknál?

Az Európai Unió két fontos változást is bejelentett, amely 2022. február 1-től jelentősen módosíthatja az Unión belüli utazások feltételeit: az Unió hivatalos honlapja szerint február elsejétől lép életbe a módosítás, amely szerint a digitális uniós Covid igazolvány érvényessége kilenc hónapra csökken azon utazók számára, akik nem rendelkeznek emlékeztető (általában: harmadik) oltással. Emellett a következő hír is olvasható: „a Covid-igazolvánnyal rendelkező utazókra nem vonatkozhatnak a szabad mozgást érintő további korlátozások.” Ez azt jelenti, hogy eltörlik az egyes országok által az utazás előtt megkövetelt, vagy az érkezés utáni kötelező tesztet?

 

A válasz egyértelműen NEM! Nem szűnik meg az utazás előtti teszt az Unión belüli utazások esetén.

Fontos tisztázni: a digitális uniós Covid igazolvány érvényességének megállapításáról az Európai Bizottság döntött, amely a tagállamok által kötelezően alkalmazandó szabályozás. A Bizottság döntésének lényege, hogy egységessé tegye az Uniós oltási igazolvány használatát, csökkentve az ezzel kapcsolatos meglehetősen kaotikus helyzetet. A szabad mozgásra és a tesztkötelezettség eltörlésérére vonatkozó kitétel ezzel ellentétben az Európa Unió Tanácsának ajánlása. És hogy miért is fontos mindez?

 

  • Egyrészt a Tanács mindössze egy ajánlást tett közzé a tagállamok részére, amelyet azok nem kötelesek figyelembe venni. Bár több ország is lazított a beutazási szabályain február elsejétől (például Olaszország, Dánia), a legtöbb tagállam nem veszi figyelembe az ajánlást.
  • Másrészt az ajánlás nem vonatkozik azon területekről érkező utazókra, ahol a vírus nagyon nagy mértékben terjed (sötétpiros területek) – azonban jelenleg gyakorlatilag az egész EU sötétpiros járványügyi kategóriába esik, vagyis emiatt sem érkezett el a teljes, uniós lazítás ideje.

 

Vagyis sajnos továbbra sem teszi könnyebbé az utazást a tagállamok meglehetősen kusza szabályozása. Feltétlenül javasoljuk, hogy az utazás tervezése, majd az indulás előtt előtt feltétlenül ellenőrizzétek a szükséges beutazási feltételeket, ehhez javasoljuk a Konzuli Szolgálat honlapját: https://konzuliszolgalat.kormany.hu/europa-utazasi-tanacsok

Sztrájk a Brussels Airlines-nál!

Sztrájkolnak a Brussels Airlines légiutas-kísérői, ezért rengeteg járatát volt kénytelen törölni a belga légitársaság 2021. december 20-án. A munkabeszüntetés miatt a légitársaság 15:15 órakor induló Brüsszel – Budapest és a 18:00 órára tervezett Budapest – Brüsszel járatai sem közlekednek.

 

Fontos kiemelni, hogy az Európai Bíróság idén tavasszal hozott ítélete értelmében a légitársaság munkavállalóinak sztrájkja nem tartozik a rendkívüli körülmények fogalma alá, emiatt az átfoglaláson vagy jegyár-visszatérítésen és a felmerült költségek megtérítésén túl akár 600 euró kártalanítás is járhat a törölt járatok utasainak.

Miért a légitársaságnál vegyem meg a repülőjegyem?

✈️✈️✈️ Városi legendák című rovatunk következik: „Mindegy, hogy hol vásárolom a repülőjegyemet, a közvetítő ugyanolyan jó, mint a légitársaság!

Manapság a légitársaságok saját oldalán kívül rengeteg online-repülőjegy értékesítő weboldalon keresztül is lehet repülőutat foglalni és bizony sokszor olcsóbban, mint a légitársaság saját oldalán. Ugyan a jogszabályok nem különböztetik meg az utasokat annak alapján, hogy hol vette a jegyet, azonban ha valamilyen probléma, késés, járattörlés történik, akkor azonnal sokkal nehezebbé válhat a helyzete annak, aki nem közvetlenül a légitársaságnál vásárolt:

  • ha a járatot törölték és az utas visszatérítést kér, akkor a légitársaság annak adja vissza a jegyet, aki számára fizetett: ha az utas, akkor neki, ha a közvetítő, akkor pedig a közvetítőnek megy a visszatérítés. És amíg a légitársaságokra vonatkozik a Légi utasok jogait szabályozó rendelet és (az első koronavírus hullám elmúltával már) viszonylag gyorsan vissza is fizetik a törölt jegyek árát, azonban az online közvetítőkkel nem ez a helyzet: sok esetben csak hosszas levelezgetések és fenyegetések után fizetik vissza a törölt járatok utasainak a fel nem használt jegyek árát és még gyakrabban csak a későbbiek folyamán felhasználható utazási utalványt kínálnak fel számukra. Bár több európai légitársaság is vállalta, hogy ilyen esetben közvetlenül fizetnek az utasnak, de sajnos ez az eljárás sem mentes zökkenőktől.
  • ha a járatot törölték (vagy átszállásos utazás esetén késett) és újra kell foglalni az utat, akkor a légitársaságnak joga van átirányítani az utast a közvetítőhöz, hogy vele intézze az átfoglalási folyamatot – ez mondjuk több, mint kellemetlen tud lenni a repülőtéren, a légitáraság pultjánál ácsorogva.
  • ugyan egyes repülőjegy-árusító oldalak árulnak saját maguk által garantált átszállást bizonyos járatokra, de jó tudni: amennyiben az utazás külön foglalási kódon van, úgy sem a légitársaság, sem a jogszabály nem tekinti ezt átszállásos utazásnak – emiatt pedig lekésett csatlakozás esetén nem jár sem kártalanítás, sem ingyenes átfoglalás a légitársaság részéről.
  • és csak hab a tortán, hogy a légitársaság nem feltétlenül kapja meg a közvetítőtől az utas elérhetőségeit, telefonszámát vagy e-mail címét – így pedig például menetrendváltozás esetén sem tudja értesíteni az utast. A közvetítő pedig vagy értesíti vagy nem: valószínűleg senki nem szeretné átélni, hogy a repülőtéren szembesül azzal, hogy a gépe már órákkal korábban elrepült – a pórul járt utas nélkül, aki semmit sem tudott a járat korábbi indulásáról.

Vagyis: hacsak nincs valamilyen nagyon nyomos okod rá, akkor érdemes a légitársaságnál közvetlenül megvásárolni a repülőjegyed, hiszen probléma esetén sok idegeskedéstől és elfecsérelt időtől kímélheted meg magad!

Fontos: természetesen az utazási irodáknál vásárolt jegyekre nem vonatkoznak a fenti kitételek, írásunk kizárólag egyes online repülőjegy-foglalással foglalkozó weboldalakkal foglalkozik.

Új utazási javaslatcsomag az Európai Unióban

Nyár óta az oltások száma jelentősen megnőtt, és sikeresen kiadták az EU digitális COVID-igazolványát, a mai napig több mint 650 millió tanúsítványt adtak ki. Ugyanakkor a járványügyi helyzet az EU-ban tovább romlik, és néhány tagállam további közegészségügyi intézkedéseket tesz, beleértve az emlékeztető oltások beadását. Mindezeket a tényezőket figyelembe véve a Bizottság azt javasolja, hogy az utazási intézkedéseknél nagyobb hangsúlyt helyezzenek a „személyalapú” megközelítésre, valamint az oltási bizonyítványok standard elfogadási időszakára, amely 9 hónap az elsődleges oltási sorozat óta.

Az EU-n belüli utazási intézkedések közös megközelítésének a Bizottság által javasolt legfontosabb frissítései a következők:

  • Összpontosítson a „személyalapú megközelítésre”: az érvényes EU-s digitális COVID-tanúsítvánnyal rendelkező személyekre elvileg nem vonatkozhatnak további korlátozások, például tesztek vagy karantén, függetlenül attól, hogy az EU-ban indulnak. Az EU digitális COVID-tanúsítvánnyal nem rendelkező személyeknek érkezés előtt vagy után vizsgálaton kell átesni.
  • Az oltási bizonyítványok szabványos érvényessége: Az eltérő és zavaró megközelítések elkerülése érdekében a Bizottság 9 hónapos szabványos elfogadási időszakot javasol az elsődleges oltási sorozat befejezését követően kiállított oltási bizonyítványokra. A 9 hónapos időszak figyelembe veszi az Európai Betegségmegelőzési és Járványvédelmi Központ útmutatásait(ECDC) 6 hónapos emlékeztető oltás beadásáról, és további 3 hónapos időszakot ír elő annak biztosítására, hogy a nemzeti oltási kampányok alkalmazkodni tudjanak, és a polgárok hozzáférhessenek az emlékeztető oltáshoz. Ez azt jelenti, hogy utazással összefüggésben a tagállamok nem utasíthatják vissza az oltási igazolást, amelyet az alapoltás utolsó adagjának beadása óta kevesebb mint 9 hónap telt el.
  • Emlékeztető oltások: Egyelőre nincsenek olyan tanulmányok, amelyek kifejezetten foglalkoznának az emlékeztető szerek COVID-19 átvitelének hatékonyságával, ezért nem lehet meghatározni az emlékeztető oltások elfogadási időszakát. A felmerülő adatok alapján azonban arra lehet számítani, hogy az emlékeztető oltásokkal szembeni védelem hosszabb ideig tarthat, mint az elsődleges oltási sorozat eredménye. A Bizottság szükség esetén megfelelő elfogadási időszakot javasolhat az emlékeztető oltást követően kiállított oltási bizonyítványokra is.
  • Az EU közlekedési lámpás térképe: az új eseteket egyesíti a régió oltottsági arányaival. A térkép főként tájékoztatási célokat szolgálna, de az intézkedések koordinálására is szolgálna azon területeken, ahol a vírus terjedése különösen alacsony (“zöld”) vagy különösen magas (“sötétvörös”). Ezekre a területekre külön szabályok vonatkoznának a „személyalapú megközelítéstől” eltérve. A „zöld” területekről érkezők számára nem kell korlátozást alkalmazni. A „sötétvörös” területekre való utazást és onnan vissza meg kell tiltani, tekintettel az ottani új fertőzések nagy számára, valamint a be nem oltott és a vírusból felépült személyektől is meg kell követelni, hogy indulás előtti tesztet végezzenek, és érkezésük után karanténba kell kerülniük.
  • Kivételek bizonyos utazási intézkedések alól: a határon át ingázókra, a 12 év alatti gyermekekre és az alapvető utazókra kell, hogy vonatkozzanak. Csökkenteni kell a kivétel alá eső utazók listáját, mivel sok, a jelenlegi listán szereplő utazónak lehetősége volt időközben beoltani magát.
  • Egyszerűsített „vészfékezési” eljárás: a COVID-19 lehetséges új változatainak elterjedésének késleltetését vagy a különösen súlyos helyzetek kezelését célzó vészfék-eljárást egyszerűsíteni és működőképesebbé kell tenni.

Annak érdekében, hogy elegendő idő álljon rendelkezésre az összehangolt megközelítés végrehajtására, a Bizottság azt javasolja, hogy ezeket a frissítéseket 2022. január 10-től alkalmazzák.

Az Európai Bizottság sajtóközleménye alapján.

Egyre több a késés az Eurocontrol szerint!

Az Eurocontrol (az európai légiforgalmat koordináló és tervező szervezet) elemzése szerint a COVID-dokumentumok ellenőrzése jelentős késedelmet okozott az utasoknak: 2021 júliusában járatonként akár 0,7 percet is. Most visszatekintve a nyári hónapokra, azt látjuk, hogy a késések összességében ismét emelkedtek. 2018 és 2019 nyara nagyon rossz volt a késések tekintetében, járatonként átlagosan 18 és 16 perc késéssel. A 2021-es nyár ennél alacsonyabb, de 10,9 perces járatonkénti késéssel már közel van a 2010-2017-es átlaghoz (12 perc).

 

A légitársaságok a késéseket elsődleges okokra és reakciós késésekre kategorizálják, ez utóbbiakat a korábbi járatok késései okozzák (a járatot teljesítő a repülőgépnek, személyzetnek vagy az átszálló utasok korábbi késései). A leggyakoribb elsődleges késések a légitársaságok saját folyamataiból, például a poggyászok berakodásából, a beszállásból vagy az üzemanyag-feltöltésből erednek. A fennmaradó rész a repülőtéri folyamatokból (például a check-in), a légiforgalmi irányításból és a kormányzati folyamatokból (például az egészségügyi ellenőrzésekből) származik.

 

Utasként a legtöbben tapasztaltunk már reakciós késést: megérkezünk a beszállókapuhoz, és azt látjuk, hogy a repülőgép még nem érkezett meg. Ez a probléma a kora reggeli járatokról a későbbi járatokra is átragad. A légitársaságok úgy próbálják megtörni a késések láncolatát, hogy réseket építenek be a menetrendbe, vagy repülőgépet cserélnek, illetve felgyorsítják az olyan folyamatokat, mint a beszállás, hogy behozzák az elvesztegetett időt. Az idei nyáron viszonylag kis forgalom mellett több ilyen lehetőségük volt, ezért volt viszonylag alacsony az arány (36% a teljes forgalomból, nem pedig 45%).

 

Ezek a megoldások részben a szerencsén múlnak (mindenkit gyorsan fel tudunk-e szállítani?), vagy kapacitásköltségesek (tartalék repülőgépek megléte). Jobb, ha a késéseket már a forrásnál megállítjuk. Ezért az Eurocontrol, a légitársaságok, repülőterek és léginavigációs szolgáltatók valamennyi operatív csoportja azon dolgozik, hogy csökkentse a (primer) késéseket az “első körforgásban”, azaz minden nap az első néhány járatnál. Az első fordulóban 10 perc elsődleges késés a nap folyamán összesen 40 vagy 50 perc késést okozhat.

 

Az összes késés viszonylag alacsony (19 millió perc) marad a 2018-2019-es évhez képest (45-50 millió perc). A fellendülés folytatódásával azonban a napi első járatok késéseinek csökkentése prioritást kell, hogy élvezzen.

 

Az Eurocontrol sajóközleménye alapján.