A jegyár visszajár!
A jelenleg hatályos, légi utasok jogait szabályozó Európai Uniós rendelet alapján (EU 261/2004) járattörlés esetén a légitársaság köteles a „a jegy árának a vételi ár szerinti visszatérítése hét napon belül”. Ezzel szemben, a jelenlegi gyakorlat szerint a légitársaságok a pénzbeli visszatérítés helyett utazási utalványokat és krediteket adnak a koronavírus (COVID-19) miatt törölt járatok utasainak.
A légitársasági gyakorlat
A jelenlegi helyzet légitársaságonként a következő:
Wizz Air – a Wizz Air első körben kreditet (a törölt jegy árának 120%-ának megfelelő értékben) ad az utasainak, ezt lehet később pénzre visszaváltani. Bár felhívják a figyelmet a hosszú kifizetési időre, az eljárás korrektnek tekinthető.
Ryanair – ha lassan és hibákkal is, de a visszatérítés működik, érkeznek vissza a jegyek árai az utasokhoz. – Frissítés (2020.04.20) – a Ryanair is felfüggesztette a koronavírus miatt törölt járatokra vonatkozó visszatérítést.
Easyjet – nem ajánl fel pénzbeli visszatérítést, csak utazási utalványt ad a törölt járatok utasainak. Frissítés (2020.04.27) – az Easyjet ismét lehetővé tette a törölt jegyek árának visszatérítését, de felhívja a figyelmet az elhúzódó eljárásra.
Lufthansa csoport – (Lufthansa, Austrian Airlines, Brussels Airlines, Swiss Airlines) – szintén nem fizeti vissza a törölt jegyek árait, ehelyett utazási vouchert és kedvezményt ajánl az utasoknak.
KLM – szintén nem fizeti vissza a törölt jegyek árait, melyre a holland, infrastruktúrával foglalkozó miniszter gyakorlatilag engedélyt adott nekik.
Air France – a cégtárs KLM-hez hasonlóan, nem fizeti vissza a törölt jegyek árait, utazási vouchert kínál helyette.
British Airways – a British Airways a weblapján megszüntette az online visszatérítés lehetőségét, de e-mailben vagy telefonon lehet kérni a készpénzes visszatérítést.
Mit tehet az utas?
Bár természetesen komoly likviditási problémát jelentene a légtársaságok számára az összes törölt jegy árának azonnali visszatérítése, de – amellett, hogy a koronavírus miatt törölt járatokra vonatkozó jegyek árának visszatérítésének megtagadása egyértelműen jogellenes – nem várható el az egyébként nem is utazó utasoktól, hogy ők finanszírozzák a légitársaságok működését.
Mindezt megerősítette az Európai Unió közlekedési biztosa Adina Vălean is, aki megerősítette: „Törlés esetén a légitársaságnak meg kell térítenie vagy át kell foglalnia az utasokat”. Hasonlóképpen nyilatkozott az USA Közlekedési Minisztériuma is, mely szerint „Ha törölnek egy járatot, akkor a légitársaság köteles visszatéríteni a jegy árát az érintett utasok számára. Ez a szabály minden egyes amerikai légitársaságra vonatkozik, valamint az Egyesült Államokba irányuló vagy onnan induló, külföldi légitársaságok által üzemeltetett járatokra.”
A fentiek alapján látható, hogy komoly és hosszas küzdelemre kell számítania annak, aki vissza szeretné szerezni a pénzét a légitársaságtól. Természetesen a Késett A Gépem ebben is segít, a vonatkozó kérdőív kitöltése után azonnal megkezdjük a jogos igény érvényesítését és megtesszük a szükséges lépéseket a légitársaságokkal szemben a törölt jegyek árának visszatérítésére és az esetleg járó egyéb kompenzáció megtérítésére.