A légi utasok jogai Nagy-Britanniában

A légi utasok jogai Nagy-Britanniában

Az és Nagy-Britannia megállapodása alapján 2020. december 31-én véget ér a Brexit folyamata. Év végén tehát az Egyesült-Királyság végleg elhagyja az Uniót és megszűnik az uniós jog automatikus alkalmazása is.

 

Mi lesz így a kártalanítási joggal?

A brit fuvarozók így (például British Airways, Wizz Air UK vagy Easyjet UK) részben kikerülnek a légi utasok jogait szabályozó, a kártalanítási lehetőséget meghatározó EU 261/2004 rendelet hatálya alól is: például a British Airways London-Budapest járata már nem biztosított az EU-s jog szerint, mivel az EU 261/2004 csak az Európai Unióból induló bármilyen nem zetiségű légitársaságra, vagy az Unióba érkező, uniós légitársaságra vonatkozik.

Nagy-Britannia azonban 2021. január 1-től életbe léptet egy az uniós jogszabályra kísértetiesen hasonlító rendeletet. A „Légi utasok jogai – EU Exit Rendeletek 2019/278” című jogszabály, amely az EU 261 rendelettel hasonló módon védi az utasok jogait a repülőjárat törlése, hosszú késése vagy visszautasított beszállás esetén.

 

Ami megváltozik

Amennyiben a légitársaságra a brit jogszabály vonatkozik, akkor a kártalanítás összege euró helyett angol fontban lesz meghatározva, melyek alacsonyabbak az eurós összegeknél:

  • 220 GBP minden 1500 kilométeres vagy annál rövidebb repülőút esetén
  • 350 GBP minden 1500 és 3500 kilométer közötti járat esetében; és
  • 520 GBP minden olyan járatra, amely nem tartozik a fenti két kategóriába.

 

Az EU-s és a brit jog átfedése

Januártól lesznek olyan légiutak, amelyek esetén az EU-s és a brit jog is védheti az utast (például az EU – Nagy Britannia járatok) egy dolog azonban biztos: egy útra csak az egyik jogszabály alapján lehet jogosult az utas, vagyis nem kaphat dupla kártalanítást.

 

A brit jog alkalmazása

Bár a Brexitre vonatkozó brit jogszabályok alapján az Európai Bíróság 2020. december 31. előtt hozott ítéletei a brit joganyag részét fogják képezni, míg az ez után az időpont hozott ítéleteket pedig figyelembe vehetik a brit bíróságok, de hosszabb távon előfordulhat, hogy a brit Legfelsőbb Bíróság eltér az Európai Bíróság ítéleteitől és az eddigi, az utasok jogait markánsan védő gyakorlata helyett a légitársaságok érdekeit helyezi előtérbe.

 

A jövő

Rövidtávon tehát nem várható érdemi változás a Nagy-Britanniát érintő repülőutak fogyasztóvédelmi szabályaiban és a járatkésés, járattörlés vagy megtagadott beszállás esetén fizetendő kártalanítás és az utasok egyéb jogait tekintve. Hosszabb távon természetesen már lehetséges, hogy különbözni fog az EU és az Egyesült Királyság joggyakorlata, de egyelőre egyértelműen védve vannak a brit joghatóság alá tartozó légi utasok.

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-image: url(https://kesettagepem.hu/wp-content/uploads/2017/10/custom-header-01.jpg);background-size: initial;background-position: center top;background-attachment: scroll;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 250px;}