Ismét változik a légitársaságok extraprofit-adója!

Ismét változik a légitársaságok extraprofit-adója!

Ismét módosításra került a 2022. nyarán bevezetett, a által erősen vitatott és komoly bírsággal járó, majd 2023. január 1-én átalakított, a légitársaságokra kiszabott extraprofit-adó. A Magyar Közlönyben megjelent, 62/2023. (II.28.) számú Kormányrendelet szerint, az adó összege a korábbinál jobban differenciálásra kerül a repülőgépek károsanyag-kibocsátása alapján. A rendelet szerint:

A Magyarországról Európába induló esetén, utasonként

  • 10,50 kilogrammnál alacsonyabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén 1600 forint (korábban: 2700 forint),
  • 10,50 kilogramm vagy annál magasabb és 17,50 kilogrammnál alacsonyabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén 3900 forint (nem változott az összeg),
  • 17,50 kilogramm vagy annál magasabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén 6200 forint (korábban: 5100 forint).

 

A Magyarországról Európán kívülre induló esetén pedig utasonként:

  • 10,50 kilogrammnál alacsonyabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén 3900 forint (korábban: 6800 forint),
  • 10,50 kilogramm vagy annál magasabb és 17,50 kilogrammnál alacsonyabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén 9750 forint (nem változott az összeg),
  • 17,50 kilogramm vagy annál magasabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén 15 600 forint (korábban: 12 700 forint).

 

A szabályozás változásának köszönhetően az eddigi az Európán belüli utakra vonatkozó 2700-5100 forint összegű adó 1600-6200 forint közötti összegre, míg a 6800-12.700 forint összegű adó 3900-15.600 forint közötti összegre változik. A változás egyértelműen a kevésbé környezetkárosító, fiatal repülőgépeket használó légitársaságoknak kedvez.

 

A módosítás 2023. március 1-én hatályba is lépett.

 

Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter 2023. február 28-án adott egy hosszabb interjút az Indexnek, ahol ugyan kijelentette, hogy “azt a feladatot kaptam, hogy én tárgyaljak a repülőtér megvásárlásáról. Elkezdődtek az egyeztetések, amelyek jelenleg is zajlanak, de ezzel kapcsolatban többet egyelőre nem oszthatok meg”, de a légitársaságokra kivetett extraprofit-adó módosításáról nem beszélt. Nagy Mártonnal korábban a vezérigazgatója, Michael O’Leary keveredett vitába a légitársaságokat sújtó extraprofit-adó miatt, amikor O’Leary azt nyilatkozta, hogy az extraprofit-adó egy “országúti rablás” és “küldeni fogunk a miniszter úrnak egy új könyvecskét, a „Közgazdaságtudomány fajankóknak” címűt, amelyet reméljük, hogy tanulmányozni fog.”

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-image: url(https://kesettagepem.hu/wp-content/uploads/2017/10/custom-header-01.jpg);background-size: initial;background-position: center top;background-attachment: scroll;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 250px;}