Az idén nyár elején bevezetett, a Ryanair által erősen vitatott és komoly bírsággal járó extraprofit adó átalakításra kerül 2023. január 1-től. A Magyar Közlönyben megjelent, 452/2022. (XI. 9.) számú Kormányrendelet szerint, az adó összege differenciálásra kerül a repülőgépek károsanyag-kibocsátása alapján. A rendelet szerint:
A Magyarországról Európába induló utazás esetén, utasonként
- 10,50 kilogrammnál alacsonyabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén 2700 forint,
- 10,50 kilogramm vagy annál magasabb és 17,50 kilogrammnál alacsonyabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén 3900 forint,
- 17,50 kilogramm vagy annál magasabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén 5100 forint.
A Magyarországról Európán kívülre induló utazás esetén pedig utasonként:
- 10,50 kilogrammnál alacsonyabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén 6800 forint,
- 10,50 kilogramm vagy annál magasabb és 17,50 kilogrammnál alacsonyabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén 9750 forint,
- 17,50 kilogramm vagy annál magasabb egy ülésre jutó kibocsátási értékkel rendelkező légi jármű esetén 12 700 forint.
A szabályozás változásának köszönhetően az eddigi 3900 forint összegű adó 2700-5100 forint közötti összegre, míg a 9750 forint összegű adó 6800-12.700 forint közötti összegre változik.
A rendeletből azonban nem derül ki, hogy a kibocsátási értékeket (valószínűleg) 100 kilométeres távra kell vetíteni: az ICAO (Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet) kalkulátora szerint egy áltagos, keskenytörzsű repülőgép 90 gramm utaskilométerre vetített szén-dioxid kibocsátással rendelkezik, amely egy Budapest (BUD) – London -Luton (LTN) útvonalon körülbelül 135 kilogrammos kibocsátásnak felel meg.