✈️✈️✈️ Városi legendák című rovatunk következik: „Mindegy, hogy hol vásárolom a repülőjegyemet, a közvetítő ugyanolyan jó, mint a légitársaság!”
Manapság a légitársaságok saját oldalán kívül rengeteg online-repülőjegy értékesítő weboldalon keresztül is lehet repülőutat foglalni és bizony sokszor olcsóbban, mint a légitársaság saját oldalán. Ugyan a jogszabályok nem különböztetik meg az utasokat annak alapján, hogy hol vette a jegyet, azonban ha valamilyen probléma, késés, járattörlés történik, akkor azonnal sokkal nehezebbé válhat a helyzete annak, aki nem közvetlenül a légitársaságnál vásárolt:
- ha a járatot törölték és az utas visszatérítést kér, akkor a légitársaság annak adja vissza a jegyet, aki számára fizetett: ha az utas, akkor neki, ha a közvetítő, akkor pedig a közvetítőnek megy a visszatérítés. És amíg a légitársaságokra vonatkozik a Légi utasok jogait szabályozó rendelet és (az első koronavírus hullám elmúltával már) viszonylag gyorsan vissza is fizetik a törölt jegyek árát, azonban az online közvetítőkkel nem ez a helyzet: sok esetben csak hosszas levelezgetések és fenyegetések után fizetik vissza a törölt járatok utasainak a fel nem használt jegyek árát és még gyakrabban csak a későbbiek folyamán felhasználható utazási utalványt kínálnak fel számukra. Bár több európai légitársaság is vállalta, hogy ilyen esetben közvetlenül fizetnek az utasnak, de sajnos ez az eljárás sem mentes zökkenőktől.
- ha a járatot törölték (vagy átszállásos utazás esetén késett) és újra kell foglalni az utat, akkor a légitársaságnak joga van átirányítani az utast a közvetítőhöz, hogy vele intézze az átfoglalási folyamatot – ez mondjuk több, mint kellemetlen tud lenni a repülőtéren, a légitáraság pultjánál ácsorogva.
- ugyan egyes repülőjegy-árusító oldalak árulnak saját maguk által garantált átszállást bizonyos járatokra, de jó tudni: amennyiben az utazás külön foglalási kódon van, úgy sem a légitársaság, sem a jogszabály nem tekinti ezt átszállásos utazásnak – emiatt pedig lekésett csatlakozás esetén nem jár sem kártalanítás, sem ingyenes átfoglalás a légitársaság részéről.
- és csak hab a tortán, hogy a légitársaság nem feltétlenül kapja meg a közvetítőtől az utas elérhetőségeit, telefonszámát vagy e-mail címét – így pedig például menetrendváltozás esetén sem tudja értesíteni az utast. A közvetítő pedig vagy értesíti vagy nem: valószínűleg senki nem szeretné átélni, hogy a repülőtéren szembesül azzal, hogy a gépe már órákkal korábban elrepült – a pórul járt utas nélkül, aki semmit sem tudott a járat korábbi indulásáról.
Vagyis: hacsak nincs valamilyen nagyon nyomos okod rá, akkor érdemes a légitársaságnál közvetlenül megvásárolni a repülőjegyed, hiszen probléma esetén sok idegeskedéstől és elfecsérelt időtől kímélheted meg magad!
Fontos: természetesen az utazási irodáknál vásárolt jegyekre nem vonatkoznak a fenti kitételek, írásunk kizárólag egyes online repülőjegy-foglalással foglalkozó weboldalakkal foglalkozik.