Újabb fontos döntést hozott az Európai Bíróság!

Újabb fontos döntést hozott az Európai Bíróság!

Az Európai Unió, EU 261/2004 számú, légi utasok jogait szabályozó rendelete szerint akár 600 euró összegű kártalanítás jár a késéssel vagy törléssel érintett járatok utasainak, amennyiben a járat késését vagy törlését nem rendkívüli körülmény okozta. Az Európai Bíróság újabb ítéletében erősítette meg korábbi döntését, melyben kimondta: a légitársasági alkalmazottak sztrájkja nem minősül rendkívüli eseménynek, vagyis a sztrájk miatt törölt járatok utasainak járhat az Európai Unió vonatkozó rendeletében meghatározott kártérítés.

 

Az Európai Bíróság 2021. október 6-án, C‑613/20. számú ügyben hozott ítélete szerint „nem tartozik az e rendelkezés értelmében vett „rendkívüli körülmény” fogalma alá az olyan sztrájk, amelynek célja a munkavállalók bérköveteléseinek és/vagy szociális igényeinek érvényesítése, amely az üzemeltető légi fuvarozó személyzete szakszervezetének felhívására indul az azon anyavállalattal szemben indított sztrájkkal vállalt szolidaritásból”. Az ítélet alapját képező ügy szerint a Lufthansa csoporthoz tartozó Eurowings munkavállalói szolidaritási sztrájkot hirdettek a Lufthansa munkabérek emelését követelő szakszervezeteivel. A Lufthansa munkavállalói azonban még a sztrájk kezdete előtt megállapodtak a cég vezetésével munkabérük növeléséről, így elálltak a tervezett sztrájktól – azonban az Eurowings munkatársai ennek ellenére sem vették fel a munkát 2019. október 20-án.

 

Az Európai Bíróság ítélete több, fontos döntést is hozott. A Bíróság kimondta, miszerint:

  • egy olyan sztrájk, amelynek célja arra korlátozódik, hogy elérjék a légi közlekedési vállalkozás részéről a légiutas‑kísérő személyzet bérének emelését, e vállalkozás rendes tevékenységi körébe tartozó eseménynek minősül (…)  ideértve azt is, ha a sztrájkot azon anyavállalat sztrájkoló személyzetével vállalt szolidaritásból indították, amelynek e légi fuvarozó az egyik leányvállalata.
  • A légitársaság indoklásával ellentétben a rendelet célja, hogy a „rendkívüli körülmények” fogalmába kizárólag olyan körülményeket vonjon be, amelyek tekintetében az üzemeltető légi fuvarozó semmilyen kontrollal nem rendelkezik.
  • valamely üzemeltető légi fuvarozó személyzetének sztrájkja nem minősülhet az e rendelet 5. cikkének (3) bekezdése értelmében vett „rendkívüli körülménynek”, amennyiben e sztrájk az említett légi fuvarozó és személyzete között fennálló munkaviszonyokból eredő bérkövetelésekhez és/vagy szociális igényekhez kapcsolódik.

 

A hivatkozott bírósági ítélet döntésében megerősíti, hogy a „külső” szervezésű– mint például a légi forgalmi irányítók vagy a repülőtéri személyzet által folytatott – sztrájkok, valamint az olyan követeléseken alapuló, amelyeket csak a hatóságok elégíthetnek ki, továbbra is rendkívüli körülménynek minősülnek.

 

Bár a bírósági döntés alapvetően az Eurowings és a Lufthansa munkavállalóinak 2019 októberi sztrájkja ügyében született, azonban azt alkalmazni kell az összes, EU 261/2004 rendelet által biztosított légi utazásra, vagyis az összes, Európai Unióból induló, vagy az Európai Unióba érkező, Európai Unióban bejegyzett légitársaság által üzemeltetett légiútra.

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-image: url(https://kesettagepem.hu/wp-content/uploads/2017/10/custom-header-01.jpg);background-size: initial;background-position: center top;background-attachment: scroll;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 250px;}