Jelentést adott ki az Európai Számvevőszék a légi utasok jogairól és megállapításuk egyértelmű: a Covid-19 járvány során összességében nem tartották tiszteletben a légi utasok alapvető jogait, és az utasok nem részesültek egységes bánásmódban. A jelentés következtetése világos: az Európai Számvevőszék javasolja az Európai Bizottságnak, hogy védje jobban a légi utasok jogait és tájékoztassa őket e jogaikról, javítsa a nemzeti intézkedések közötti koordinációt és a légitársaságoknak nyújtott állami támogatásokat kapcsolja össze jobban a légi utasok kártalanításával, valamint fejlessze tovább a légi utasok jogainak védelmét szolgáló eszközöket és jogszabályokat.
A törölt jegyek árának visszatérítéséről
A jelentés szerint a koronavírus válság kezdeti időszakában számos utas nem részesült visszatérítésben, vagy nem volt más választása, mint hogy utalványt fogadjon el. Az Európai Unió EU 261/2004 számú, Légi utasok jogait szabályozó rendelete szerint az utasoknak jogában áll 7, illetve 14 napon belül visszatérítésben részesülni. A légitársaságok készpénz-visszatérítés helyett utalványt is felajánlhatnak, de az uniós jog értelmében az utasok nem kötelesek utalványt elfogadni a készpénz-visszatérítés helyett.
Egyes légitársaságok (az EU 261/2004 rendelettel szemben) a Covid19-járvány kapcsán felmerült rendkívüli körülményekkel indokolták azon döntésüket, hogy nem nyújtanak visszatérítést a törölt repülőjáratok utasainak. Más légitársaságok különböző taktikákkal igyekeztek arra ösztönözni az utasokat, hogy visszatérítés helyett utalványokat fogadjanak el, ezáltal az utalványokat gyakorlatilag rákényszerítették az utasokra.
Utazásközvetítők, online repülőjegy-értékesítők
A légi utasok jogairól szóló jogszabály nem tesz említést a köztes szereplőkről, ami akadályozza az utasokat abban, hogy megkapják a visszatérítést. Szinte mindegyik tagállamban igaz volt, hogy azok az utasok, akik köztes szereplő révén vásárolták jegyüket, csak részben, késve vagy egyáltalán nem kaptak visszatérítést. A visszatérítésre váró, kizárólag repülőjáratot igénybe vevő utasok gyakran kénytelenek voltak mind a légitársaságot, mind a köztes szereplőt megkeresni, és mindegyiktől azt a választ kapták, hogy a másik felet terheli a felelősség a jegy visszatérítéséért.
Az állami támogatások és a visszatérítések
A tagállamok támogatást nyújtottak a légitársaságoknak és az utazásszervezőknek, de a légitársaságok esetében ezt nem kötötték az utasok kártalanításához. A tagállamok összesen 31,8 milliárd euróval támogatták a légitársaságokat. Az Európai Bizottság javaslata ellenére egyik vizsgált esetben sem említette a támogató tagállam kifejezetten, hogy a támogatásnak célja vagy feltétele lenne az utasok kártalanítása. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a tagállamok kizárólag a légitársaságok belátására bízták a légi utasoknak nyújtandó visszatérítéseket.
Következtetések
- A törölt légi járatok utasainak nyújtandó visszatérítéseket felfüggesztették és az utasokat eltérő módon kezelték a különböző tagállamokban. Ezzel egy időben a tagállamok soha nem látott összegű állami támogatást nyújtottak a légitársaságoknak és az utazásszervezőknek.
- A Covid19-válság kapcsán nyilvánvalóvá vált, hogy a légi utasokat nem tájékoztatják megfelelően a jogaikról, így elveszíthetik az őket megillető pénzösszegeket.
- A világjárvány leküzdésére tett tagállami intézkedések – például karanténkötelezettség és egyoldalú utazási tilalmak – nagyban hozzájárultak a légi közlekedés összeomlásához. Ennek nyomán a légitársaságok és az utazásszervezők hirtelen súlyos likviditási problémákkal szembesültek.
- Válság idején a légi utasok jogaira vonatkozó jelenlegi jogi keret csak korlátozott intézkedési lehetőségeket biztosít a Bizottság számára. légi utasok jogaira vonatkozó jelenlegi jogi keret korlátozott hatáskört biztosít a Bizottságnak a légi utasok jogainak érvényesítésére.
(A cikk az Európai Számvevőszék 2021. június 29-én kelt 15/2021 számú „A légi utasok jogai a Covid19-világjárvány idején: a Bizottság igyekezete ellenére sérültek az alapvető jogok” különjelentése alapján készült)