fbpx

Késés, törlés, COVID

Késés, törlés, COVID

Delta variáns, negyedik hullám, harmadik oltás… A -19 járványhelyzet fokozódása és az egyes országok beutazási korlátozásai miatt az elmúlt másfél évben rendszeressé váltak a járattörlések, menetrendi módosítások, ezért teljes utazások és családi nyaralások lehetetlenültek el pillanatok alatt.

Bár természetesen a légitársaságoknak sem könnyű a helyzetük a folyamatosan változó, gyakran kaotikus előírások és rendeletek közepette, a kialakult bizonytalan helyzet sem mentesíti őket a jogszabályi kötelezettségeik betartása alól.

Hogy mit is jelent mindez?  Az Európai Unió vonatkozó rendelete szerint, a légi utasokat magasabb szintű fogyasztóvédelmi rendelkezések óvják a más közlekedési módokat (például autóbusz, vonat vagy hajó) választó utazókkal szemben.

Nézzük konkrét esetekben, hogy mire jogosultak a repülőgéppel utazni szándékozók járvány idején:

Ha a légitársaság módosít

Ha a légitársaság az utazást megelőző 14 napon túl törli a járatot, akkor az utasok jogosultak a repülőjegyük árának visszatérítésére, a vásárlással megegyező formában: ez praktikusan azt jelenti, hogy ha az utas pénzért vásárolta a jegyet, akkor pénz jár vissza, ha pedig utalványból vagy kreditből egyenlítette ki a repülőjegye árát, akkor utalványt vagy kreditet kell visszakapnia.

14 napon belüli törlés, vagy jelentős időpontmódosítás esetén az utas dönthet, hogy visszakéri-e a jegyének árát vagy átfoglalást kér-e a légitársaságtól más, azonos célpontra tartó járatra. Amennyiben a légitársaság nem ajánl reális átfoglalási lehetőséget, akkor a pórul járat utas jogosult megszervezni az utazását vagy hazajutását és ennek költségeit a légitársaság köteles utólag megtéríteni. Emellett persze a légitársaság köteles kifizetni a közvetlenül felmerült étkezési, szállodai és transzferköltségeket is. Fontos, hogy az előre kifizetett, de igénybe nem vett szolgáltatások, szállodai költségek sajnos nem járnak vissza!

Emellett két héten belüli járattörlés (vagy három órát meghaladó késés) esetén a Légi Utasok Jogait szabályozó rendelet alapján a kárt szenvedett utasok 250 és 600 euró közötti kártalanításra is jogosultak lehetnek, ha nem vis maior okozta a késést vagy törlést, és az Európai Gazdasági Közösség területéről indult volna az utazásuk, vagy oda érkeztek volna Uniós bejegyzésű légitársaság gépével. Sőt! Bár a sok esetben nehezebbé tette az utazást is, de az Uniós szabályokat az Egyesült Királyságban is alkalmazzák, vagyis a brit utazásokra is érvényes a kártalanítási kötelezettség.

És hogy vis maiornak számít-e a alatti járattörlés? Röviden: csak bizonyos esetekben. Hosszabban: 2021 szeptemberére már részletes jogi álláspont és gyakorlat alakult ki arra vonatkozóan, hogy a miatt történt járattörlés milyen esetekben mentesíti a légitársaságokat a kártalanítási kötelezettség alól. Az pedig egyértelműen kijelenthető, hogy mára a légitársaságok rendes üzletmenetének részét képezi, hogy alkalmazkodniuk kellett a járványhelyzethez, így az utolsó pillanatban bevezetett esetleges teljes utazási, repülési tilalom kivételével nem beszélhetünk arról, hogy a járvány okozta korlátozások olyan rendkívüli körülményt jelentenének, melyre a légitársaság nem tudott felkészülni.

 

Ha az utas módosít

A légitársaságok többsége továbbra is fenntartja a korábban bevezetett rugalmas utazási kondíciókat a jegyeikre. Hogy mit jelent mindez? Ha az utas valami oknál fogva nem szeretne vagy nem tud elutazni, akkor a légitársaság dönthet úgy, hogy az utas a jegyét ingyenesen, egyéb díj nélkül átfoglalhatja másik járatra, vagy azt a légitársaság később felhasználható kreditben visszatéríti – fontos azonban, hogy minden légitársaságnak saját feltételei és eljárása van az átfoglalásra, így azt már a repülőjegy vásárlása előtt érdemes az átnézni. Egyértelműen kijelenthető azonban, hogy abban az esetben, ha az utas nem utazhat (például mert az adott ország beutazási tilalmat vezetett be), esetleg elkapta a koronavírust, vagy nem felel meg a célország beutazási szabályainak (például elfogadott -19 elleni védőoltás hiánya esetén), a jegyár sajnos nem jár vissza, azt csak a rugalmas utazási kondíciók szerint térít meg a légitársaság.

Jó hír, hogy a jelenlegi helyzet szerint nem várható, hogy ősszel tömeges törlések és korlátozások jönnének. A légitársaságok folyamatosan indítják újra járataikat, akár Magyarország, akár más célpontok tekintetében is és – legalábbis a nyilatkozatok szerint – nem terveznek a tavalyi évhez hasonló lezárásokat és utazási korlátozásokat. És ugyan az utazási kedv jelenleg jóval alacsonyabb a korábbiaknál, de ennek pozitív hatásaként a repülőjegyek kifejezetten olcsón megvásárolhatók.

 

Kíváncsi vagy arra, hogy járatkésésed, törlésed miatt jogosult vagy-e kártérítésre, költségtérítésre, vagy jegyárad visszatérítésére? Keress minket, és egy rövid kérdőív kitöltése után ellenőrizzük jogosultságodat.

 

(A cikk az Utazómajommal történő együttműködés keretében készült)

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-image: url(https://kesettagepem.hu/wp-content/uploads/2017/10/custom-header-01.jpg);background-size: initial;background-position: center top;background-attachment: scroll;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 250px;}