Az európai légiforgalmat koordináló Eurocontrol legkésőbb nyárra “óriási kihívásokra” számít a légiközlekedésben. A léginavigációs szolgáltató előrejelzései szerint a fellendülési tendencia a magas infláció ellenére megszilárdul – az egyes légitársaságok már 2022-ben ismét meghaladják a válság előtti szintet – írja az aero.de.
Bár az iparág 2025 előtt nem éri el a válság előtti szintet, az Eurocontrol előrejelzése szerint azonban 2023 nyarán a légi forgalom már nagyon közel lesz a 2019-es rekordszinthez, 95 százalékos lesz. Az Eurocontrol az egész évre a válság előtti mennyiség 92 százalékát várja.
Az Eurocontrol szerint a “szűk keresztmetszetek” és a “növekvő kereslet” 2023-ban ismét próbára teszik a rendszer korlátait. 2022 nyarán nem egyszer az összeomlás határán volt a légiforgalom – a légitársaságoknak több ezer járatot kellett törölniük, a repülőtereknek napi vagy havi limiteket kellett bevezetniük, hogy megtörjék a hullámokat. A személyzeti hiány, a sztrájkok és az ukrajnai háború miatt kialakuló korlátozások miatt, az Eurocontrol 2023 nyarán is fennakadásokra számít az európai légközlekedésben.
“A kapacitáskorlátok kezelése és a késések csökkentése az elmúlt évtized legnagyobb próbatételét jelenti a légi közlekedés számára” – figyelmeztet az Eurocontrol. “A 2023-as év hatalmas kihívásokat tartogat.”
Míg a hálózati fuvarozók 2023-ban fellendülésben reménykednek, a fapadosok már nagyrészt túl vannak a válságon. Az Eurocontrol adatai szerint a Ryanair és a Wizz Air már 2022-ben jelentősen, 109, illetve 114 százalékra növelte kapacitását a COVID járvány előtti utolsó évhez viszonyítva.