Kezdjük a tényekkel: Az Európai Bíróság 2022. április 7-én kelt C‑561/20. sz. ügyben hozott ítélete szerint “a két járatszakaszból álló, egy közösségi (Európai Gazdasági Közösség területén bejegyzett) légi fuvarozónál történt egyetlen foglalás tárgyát képező, valamely tagállam területén található repülőtérről induló és egy harmadik országban található repülőtéren történő átszállással e harmadik ország másik repülőterére érkező csatlakozó járat utasának joga van kártalanítást kérni a harmadik ország azon légi fuvarozójától, amely e közösségi légi fuvarozó nevében eljárva e járatot teljes egészében üzemeltette, amennyiben ezen utas az említett járat második szakasza során bekövetkezett, több mint háromórás késéssel érte el végső célállomását.”
És ami a lényeg: a bírósági ítélet szerint tehát kártalanításra lehetnek jogosultak azok az utasok is, akiknek járatának jelentős késése vagy törlése olyan járatot érintett, amely teljes egészében az Európai Unió területén kívül közlekedett, de utazásuk az Unió területéről indult. A bíróság ítélete egyértelmű: egy Unióból induló átszállásos utazás esetén a késett (törölt) járatok utasai jogosultak lehetnek az Európai Unió EU 261/2004 rendeletben meghatározott, akár 600 euró összegű kártalanításra, függetlenül attól, hogy a járatot milyen légitársaság repüli és a járatkésés (törlés) az utazás mely szakaszában történt.
Az Európai Unió, EU 261/2004 számú, légi utasok jogait szabályozó rendelete szerint akár 600 euró összegű kártalanítás jár a késéssel vagy törléssel érintett járatok utasainak, amennyiben a járat késését vagy törlését nem rendkívüli körülmény okozta. A bírósági döntés alapvetően egy, a United Airlines-szal szemben indított eljárás ügyében született, azonban azt alkalmazni kell az összes, EU 261/2004 rendelet által biztosított légi utazásra, vagyis az összes, Európai Unióból induló légiútra.