Repülőterek, légitársaságok és a légi utasok jogai

Repülőterek, légitársaságok és a légi utasok jogai

Sorra szüntetik meg az országok a koronavírus miatt bevezetett utazási korlátozásokat, legutóbb például Olaszország törölte el a védettségi igazolvány szükségességét a beutazáshoz. Ismét lehet utazni, repülni és ennek ellenére sorra kapjuk a híreket a repülőtereken kígyózó sorokról, törölt repülőjáratokról és külföldön hagyott utasokról. De mi az oka mindennek?

 

A COVID járvány miatt a légiforgalom drámaian visszaesett, amelyre az iparág szereplői (légitársaságok, repülőterek, földi kiszolgálást végző cégek) drasztikus létszámleépítésekkel és elbocsátásokkal reagáltak. Most, hogy a légiforgalom már a 2019-es számokat közelíti, komoly problémával szembesültek a légiközlekedés résztvevői: a repülőgépeket vissza lehet hozni a tartós tárolásból, a nem használt, utasbiztonsági ellenőrzést végző gépeket ismét be lehet kapcsolni, csak éppen a munkavállalók nem térnek vissza a korábbi munkájukhoz.

 

A repülőterek

 

Amszterdam, Európa egyik legforgalmasabb repülőtereként talán a leglátványosabban érintett az összes közül. Több órás várakozás a biztonsági ellenőrzésre, sztrájkkal fenyegető személyzet, lekésett repülőgépek – ezek jellemzik Európa egyik legfőbb utazási csomópontját. Akkora a baj, hogy a május végén napokra felfüggesztette a jegyek eladását az Amszterdamból induló járataira a zsúfoltság csökkentése érdekében.

De máshol sem sokkal jobb a helyzet: bejárta a híreket dublini repülőtér előtt tolongó tömeg, mikor május utolsó hétvégéjén jóval több, mint ezren késték le a gépüket a biztonsági ellenőrzés alacsony kapacitása miatt. Emellett szintén problémák vannak az Egyesült Királyság és Németország repülőterein, ahol ugyancsak nagyon komoly a létszámhiány.

 

Rendben, de miért nem vesznek fel új embereket a repülőterek? A válasz rövid és egyszerű: a munka nehéz és felelősségteljes, a fizetés alacsony, a betanulás pedig hosszú. Lássuk be: a repülőgépekre felszálló utasok biztonsági ellenőrzését nem végezheti egy pár nappal korábban érkezett, utcáról frissen felvett alkalmazott.

 

És a légitársaságok

 

A British Airways májusban több budapesti járatát is törölte létszámhiány miatt, de rengeteg járatot törölt a skandináv vagy – hogy kitekintsük Európából – az amerikai légitársaságok is. Sőt, az EasyJet odáig ment, hogy csökkenti egyes repülőgépeinek kapacitását, annak érdekében, hogy kevesebb légiutaskísérővel repülhessenek.

 

A problémát bonyolítja, hogy a repülőgépek személyzetének munkaidő-beosztására vonatkozóan komoly és szigorú szabályok vonatkoznak, vagyis (nagyon helyesen!) nem túlórázhat végtelenül a pilóta és nem repülhet bármennyit a légiutaskísérő sem. Ha pedig a személyzet a szabott időkeretet teljesen kihasználva dolgozik, akkor a legkisebb menetrendi csúszás is olyan súlyos problémákat okozhat, mint amikor a Wizz Air Párizsban hagyja az utasokat…

 

Mit tegyek, hogy ne járjak pórul? Akkor ne is repüljek?

 

Dehogynem! Légy felkészült, figyeld a híreket, a repülőterek és légitársaságok közösségi oldalait és tényleg érkezz meg időben a repülőtérre! A Budapest Airporton jelenleg nincs ilyen probléma – és sajnos könnyen lehet, hogy a kormány által bevezetett, légitársaságokat sújtó adó egyébként is csökkenti a forgalmat, vagyis a nyári csúcsban sem kell durva várakozásokra számítani.

Fontos azonban, hogy ha nem érkezel meg időben a repülőtéri beszállókapuhoz, akkor sem a repülőtér, sem a légitársaság nem vállal felelősséget azért, ha az elhúzódó biztonsági ellenőrzés miatt késted le a repülőjáratodat Bár a legutóbbi hírek szerint a dublini repülőtér részben kártalanítja a hétvégi tumultusban kárt szenvedett utasokat, de erre ne számíts: egyedi esetről van szó.

 

Mit tegyek, ha pórul jártam?

Először is, ne ess pánikba! Ha lekésted a gépet, akkor keresd a légitársaságot. Ha ajánlanak ingyenes átfoglalást, akkor fogadd el, ha pedig nem, akkor kérdezd meg, hogy kedvezményesen át tudnak-e foglalni a következő járatra. Jó hat tudod, hogy ilyen szolgáltatás még a legtöbb low-cost légitársaságnál is létezik.

Ha már a repülőtéren vagy és indulás előtt törlik a járatod, akkor is több lehetőséged van. A legelső, hogy elállsz az utazástól és hazamész: ebben az esetben a jegyed ára visszajár (bár ez nyilván nem segít, ha éppen Párizs-Orly repülőterén várod, hogy hazautazhass…)

Ha közvetlenül a légitársaságnál foglaltál és nem low-cost légitársaságnál van a jegyed, akkor keresd őket, hiszen segítenek megoldani a problémád és átfoglalnak a következő járatra. Nehezebb helyzetben vagy, ha low cost-légitársaságnál van jegyed.

  • Nézd meg a lehetőségeket és cselekedj gyorsan! Ha törölték a járatod és mentesítő gép sincs, akkor foglalj át: ezt sokszor meg tudod tenni ingyenesen, de ne sajnáld a pénzt: ha légitársaságon belül foglalsz át a következő járatra, akkor utólag visszakapod a pénzed. Kissé komplikáltabb az ügy, ha más légitársasághoz foglalsz át, vagy más útirányt választasz (például Bécsbe jössz, helyett), de a visszatérítésre akkor is számíthatsz.
  • Ha a légitársaság nem biztosít étkezést, szállást, transzfert, akkor ezt is intézd magadnak. Észszerű mértékig, utólag ezeket is vissza fogják téríteni neked.
  • Mindemellett, ha a légitársaság hibájából törlik a járatod (és a személyzet hiánya legtöbbször a légitásaság hibája), akkor a Légi utasok jogait szabályozó Európai Uniós rendelet alapján akár 600 euró kártalanításra is jogosult lehetsz, függetlenül attól, hogy átfoglaltak vagy visszatérítették a jegyed árát.

Segítségre van szükséged jogaid érvényesítéséhez? Keress minket és kollégáink hamarosan felveszik Veled a kapcsolatot!

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-image: url(https://kesettagepem.hu/wp-content/uploads/2017/10/custom-header-01.jpg);background-size: initial;background-position: center top;background-attachment: scroll;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 250px;}