- Kártérítés három órát meghaladó járatkésés után
- Egy személyes tárgy és egy kis kézipoggyász ingyenesen
- Díjak tilalma az utasfelvételért, a gyermekek ülésének kiválasztásáért vagy a foglalási hibák javításáért
A légi utasok védelmének erősítése érdekében az Európa Parlament-képviselői azt javasolják, hogy maradjon meg a jelenlegi szabályozás a repülőjáratok három órás járatkésés utáni kártérítésével kapcsolatban, illetve vezessenek be új jogokat a gyermekek ülésválasztására és a kézipoggyász díjmentességére is.
Hétfőn a Közlekedési és Idegenforgalmi Bizottság (TRAN) 34 igen és 2 tartózkodás mellett elfogadta a tárgyalási iránymutatásait az uniós légi utasjogok módosítására vonatkozóan. Az EP-képviselők azt szeretnék elérni, hogy az utasokat kellően védjék, megtagadott beszállás, járattörlés vagy jelentős járatkésés esetén.
Nem lehet visszalépés a meglévő jogoktól!
A Közlekedési Bizottság tagjai határozottan kitartanak a jelenlegi szabályok mellett és azt szeretnék, hogy az utasok továbbra is jogosultak legyenek jegyük árának visszatérítésére vagy átfoglalásra, valamint kártérítésre is, amennyiben járatuk több, mint három órás késéssel közlekedik, azt törlik, vagy ha megtagadják beszállásukat.
A kártérítés jogosultságának feltételeit illetően a képviselők nem értenek egyet a Tanács azon törekvésével, hogy a járatkésési határokat felemeljék négy vagy hat órára, ezért ragaszkodnak a háromórás határidőhöz a megtett távolságtól függetlenül. A képviselők álláspontja szerint az utazott távolság csak a kártérítés összegét befolyásolhatja (300–600 euró), nem pedig azt, hogy jár-e kártérítés a pórul járt utasoknak. Járattörlés vagy a beszállás megtagadása esetén az utasokat természetesen ugyanolyan mértékű a kártérítés illeti meg.
Az EP-képviselők támogatják egy közös űrlap bevezetését a kártérítési és visszatérítési kérelmekhez. Emellett szeretnék, ha a légitársaságok 48 órán belül elküldenék az előkészített űrlapot, vagy aktiválnának alternatív automatikus kommunikációs csatornákat a kiesések esetén. Az utasoknak egy év állna rendelkezésre a kérelem benyújtására, beszállás megtagadása esetén pedig azonnali kártérítés járna.
Rendkívüli körülmények szigorúan meghatározott listája
A képviselők javaslata szerint meghatározott lista készülne azokról az esetekről, amelyek mentesítenék a légitársaságokat a kártérítés fizetése alól — ilyenek például természeti katasztrófák, háború, időjárási viszonyok vagy előre nem látható munkavállalói viták (kivéve a légitársaság személyzeti sztrájkjait). Ez a lista összhangban lenne az Európai Bíróság vonatkozó ítéleteivel, és a Bizottság lenne felhatalmazva, hogy delegált jogi aktusokkal naprakészen tartsa.
Kézipoggyász
Az Európai Parlament képviselői meghatároznák annak jogát, hogy az utas ingyen a fedélzetre vihesse egy személyes tárgyát (például kézitáskát, hátizsákot vagy laptopot), amennyiben az elfér az előtte lévő ülés alatt, valamint egy kis kézipoggyászt, amelynek összmérete (hossz + szélesség + magasság) nem haladhatja meg a 100 cm-t, és súlya legfeljebb 7 kg lehet.
Utasfelvételi díjak
A közlekedési bizottság tagjai szeretnék, ha megszűnnének az online és repülőtéri check-in díjak, amelyek az utasok nevének helyesírási hibáinak kijavításáért vagy a 14 év alatti gyermekek kísérőjük mellé történő elhelyezéséért kerülnek felszámításra. Ezenkívül az utasoknak jogukban állna választani a papír vagy digitális beszállókártya között.
Nyilatkozat
Andrey Novakov (EPP, BG), az Európai Parlament előadója így nyilatkozott: „Az Európai Parlament készen áll arra, hogy harcoljon az európai utasokért. Minden késés vagy járattörlés mögött valódi emberek állnak, akik lemaradtak születésnapokról, temetésekről, esküvőkről és állásinterjúkról. Nem fogjuk hagyni, hogy a polgárok hátrányba kerüljenek. Kitartunk a háromórás kártérítési küszöbérték mellett, és nem fogunk eltérni ettől az állásponttól, amelyet az Európai Bíróság is támogat. Az utasok védelme és a versenyképes légiközlekedési ágazat közötti méltányos egyensúly továbbra is elengedhetetlen, de soha nem a polgárok jogainak rovására.”
Következő lépés
A tárgyalási iránymutatások elfogadása lehetővé teszi az európai parlamenti képviselők számára, hogy október 15-én megkezdjék a tárgyalásokat az EU szabályainak módosításáról a dán elnökséggel. A tárgyalóknak három hónap áll rendelkezésükre a megállapodás elérésére (amely további egy hónappal meghosszabbítható).
Az Európai Parlament Közlekedési és Idegenforgalmi Bizottságának (TRAN) sajtóközleménye.