Egyre több a késés az Eurocontrol szerint!

Egyre több a késés az Eurocontrol szerint!

Az Eurocontrol (az európai légiforgalmat koordináló és tervező szervezet) elemzése szerint a -dokumentumok ellenőrzése jelentős késedelmet okozott az utasoknak: 2021 júliusában járatonként akár 0,7 percet is. Most visszatekintve a nyári hónapokra, azt látjuk, hogy a késések összességében ismét emelkedtek. 2018 és 2019 nyara nagyon rossz volt a késések tekintetében, járatonként átlagosan 18 és 16 perc késéssel. A 2021-es nyár ennél alacsonyabb, de 10,9 perces járatonkénti késéssel már közel van a 2010-2017-es átlaghoz (12 perc).

 

A légitársaságok a késéseket elsődleges okokra és reakciós késésekre kategorizálják, ez utóbbiakat a korábbi járatok késései okozzák (a járatot teljesítő a repülőgépnek, személyzetnek vagy az átszálló utasok korábbi késései). A leggyakoribb elsődleges késések a légitársaságok saját folyamataiból, például a poggyászok berakodásából, a beszállásból vagy az üzemanyag-feltöltésből erednek. A fennmaradó rész a repülőtéri folyamatokból (például a check-in), a légiforgalmi irányításból és a kormányzati folyamatokból (például az egészségügyi ellenőrzésekből) származik.

 

Utasként a legtöbben tapasztaltunk már reakciós késést: megérkezünk a beszállókapuhoz, és azt látjuk, hogy a repülőgép még nem érkezett meg. Ez a probléma a kora reggeli járatokról a későbbi járatokra is átragad. A légitársaságok úgy próbálják megtörni a késések láncolatát, hogy réseket építenek be a menetrendbe, vagy repülőgépet cserélnek, illetve felgyorsítják az olyan folyamatokat, mint a beszállás, hogy behozzák az elvesztegetett időt. Az idei nyáron viszonylag kis forgalom mellett több ilyen lehetőségük volt, ezért volt viszonylag alacsony az arány (36% a teljes forgalomból, nem pedig 45%).

 

Ezek a megoldások részben a szerencsén múlnak (mindenkit gyorsan fel tudunk-e szállítani?), vagy kapacitásköltségesek (tartalék repülőgépek megléte). Jobb, ha a késéseket már a forrásnál megállítjuk. Ezért az Eurocontrol, a légitársaságok, repülőterek és léginavigációs szolgáltatók valamennyi operatív csoportja azon dolgozik, hogy csökkentse a (primer) késéseket az “első körforgásban”, azaz minden nap az első néhány járatnál. Az első fordulóban 10 perc elsődleges késés a nap folyamán összesen 40 vagy 50 perc késést okozhat.

 

Az összes késés viszonylag alacsony (19 millió perc) marad a 2018-2019-es évhez képest (45-50 millió perc). A fellendülés folytatódásával azonban a napi első járatok késéseinek csökkentése prioritást kell, hogy élvezzen.

 

Az Eurocontrol sajóközleménye alapján.

div#stuning-header .dfd-stuning-header-bg-container {background-image: url(https://kesettagepem.hu/wp-content/uploads/2017/10/custom-header-01.jpg);background-size: initial;background-position: center top;background-attachment: scroll;background-repeat: no-repeat;}#stuning-header div.page-title-inner {min-height: 250px;}