Sokszor merül fel a kérdés, hogy mennyi idő alatt évülnek el a repülőjárat késésekkel, járattörlésekkel és visszautasított beszállással kapcsolatos kártalanítási ügyek. Nos, a válasz sokszor komplikált és nem is egyértelmű. Hogy miért? A Légi utasok jogait szabályozó Európai Uniós rendelet nem rendezi az elévülési szabályokat, így arra a tagállamok saját, elévülésre vonatkozó szabályai vonatkoznak, amelyek országonként különbözőek. Magyarországon a követelések elévülése főszabály szerint öt év, de például Luxemburgban tíz év, Németországban három év, míg Bulgáriában csak egy év. Egyszerűnek éppen ez sem nevezhető, azonban a légitársaságok külön rendelkezhetnek az elévülésről – természetesen jellemzően csökkentik annak időtartamát – amely így egészen kaotikussá teheti a helyzetet.
A Wizz Air és az elévülés
A Wizz Air Hungary Zrt. 2020. július 1-től érvényes Légi személy- és poggyászfuvarozási üzletszabályzata szerint a kártérítési igények „A CÉLÁLLOMÁSRA VALÓ ÉRKEZÉSTŐL SZÁMÍTOTT 2 ÉVEN BELÜL (…) ÉRVÉNYESÍTHETŐK BÍRÓSÁG ELŐTT”. Talán nem túl bátor a kijelentésünk, miszerint ez a kitétel súlyosan csorbítja a járatkéséssel vagy járattörléssel érintett utasok jogait, hiszen az elévülési időt a Ptk-ban meghatározotthoz képest kevesebb, mint a felére, öt helyett mindössze két évre csökkenti. Részben ezzel kapcsolatosan „tisztességtelen szerződési feltételek érvénytelenségének megállapítása iránt indított közérdekű per” indult a Wizz Airrel szemben, melynél a felperes célja – többek között – az elévülési korlátozás törvénytelenségének megállapítása és annak a Wizz Air ÁSZF-jéből való törlése volt.
Virág elvtárs, ez az ítélet!
Az első- és másodfokú bírósági ítéletek után végül a Kúria, mint felülvizsgálati bíróság kimondta, hogy “nem indokolatlan, ezért nem tisztességtelen az (Wizz Air) ÁSZF 18.3.1. pontjának azon kitétele, amely kiterjeszti az EK rendelet alapján igényelt kártalanításra is az egyéb igények vonatkozásában előírt, a bíróság előtti megtámadásra nyitva álló kétéves határidőt előíró rendelkezést.” A Kúria, az ítélet indoklásában kifejtette, „A légi személyszállítási szerződések tipikusan rövid időtartamúak, a kétéves elévülési idő nem rövidíti le az esetleges nyugvást követő igényérvényesítési határidőt. (…) A légi személyszállítási szektorban továbbá az időmúlás a bizonyítást nagymértékben megnehezíti, és a Kúria álláspontja szerint arra is alappal hivatkozott az alperes, hogy a fogyasztók érdekeltek az „ultra low cost” alperesi légitársaság költségeinek racionalizálásában.”
Noha a Kúria ítéletének indoklása helyenként meglehetősen fejvakarós, de a döntés egyértelmű: Magyarországon, a Wizz Airrel szembeni kártalanítási igények Magyarországon két év alatt évülnek el. Ne hagyd veszni a pénzed!
Késések, törlések, kártalanítás
A Légi utasok jogait szabályozó EU 261/2004 rendelet szerint, 14 napon belüli járattörlés, visszautasított beszállás vagy a légijáratok jelentős, három órát meghaladó késése esetén a pórul járt utasok feltétlenül jogosultak:
- a várakozási idővel ésszerű arányban étkezés és frissítők igénybevételére.
- amennyiben szükséges, szállodai elhelyezést és transzfert a repülőtér és a szálloda között. Abban az esetben, ha a légitársaság nem biztosítja a fentieket, akkor a légitársaság ezeket köteles utólag, számla vagy blokk ellenében megtéríteni.
- öt órát meghaladó késés vagy járattörlés esetén ingyenes átfoglalásra vagy a jegyár visszatérítésére. Amennyiben a légitársaság nem gondoskodik az utas átfoglalásáról, akkor köteles megtéríteni a felmerült utazási költségeket is.
- A járatok késése, törlése vagy visszautasított beszállás esetén az utasok jogosulatak lehetnek a repülőút hosszától függően akár 600 euró összegű kártalanításra is.
Segítségre van szükséged jogaid érvényesítéséhez? Keress minket és kollégáink hamarosan felveszik Veled a kapcsolatot!