Nyár óta az oltások száma jelentősen megnőtt, és sikeresen kiadták az EU digitális COVID-igazolványát, a mai napig több mint 650 millió tanúsítványt adtak ki. Ugyanakkor a járványügyi helyzet az EU-ban tovább romlik, és néhány tagállam további közegészségügyi intézkedéseket tesz, beleértve az emlékeztető oltások beadását. Mindezeket a tényezőket figyelembe véve a Bizottság azt javasolja, hogy az utazási intézkedéseknél nagyobb hangsúlyt helyezzenek a „személyalapú” megközelítésre, valamint az oltási bizonyítványok standard elfogadási időszakára, amely 9 hónap az elsődleges oltási sorozat óta.
Az EU-n belüli utazási intézkedések közös megközelítésének a Bizottság által javasolt legfontosabb frissítései a következők:
- Összpontosítson a „személyalapú megközelítésre”: az érvényes EU-s digitális COVID-tanúsítvánnyal rendelkező személyekre elvileg nem vonatkozhatnak további korlátozások, például tesztek vagy karantén, függetlenül attól, hogy az EU-ban indulnak. Az EU digitális COVID-tanúsítvánnyal nem rendelkező személyeknek érkezés előtt vagy után vizsgálaton kell átesni.
- Az oltási bizonyítványok szabványos érvényessége: Az eltérő és zavaró megközelítések elkerülése érdekében a Bizottság 9 hónapos szabványos elfogadási időszakot javasol az elsődleges oltási sorozat befejezését követően kiállított oltási bizonyítványokra. A 9 hónapos időszak figyelembe veszi az Európai Betegségmegelőzési és Járványvédelmi Központ útmutatásait(ECDC) 6 hónapos emlékeztető oltás beadásáról, és további 3 hónapos időszakot ír elő annak biztosítására, hogy a nemzeti oltási kampányok alkalmazkodni tudjanak, és a polgárok hozzáférhessenek az emlékeztető oltáshoz. Ez azt jelenti, hogy utazással összefüggésben a tagállamok nem utasíthatják vissza az oltási igazolást, amelyet az alapoltás utolsó adagjának beadása óta kevesebb mint 9 hónap telt el.
- Emlékeztető oltások: Egyelőre nincsenek olyan tanulmányok, amelyek kifejezetten foglalkoznának az emlékeztető szerek COVID-19 átvitelének hatékonyságával, ezért nem lehet meghatározni az emlékeztető oltások elfogadási időszakát. A felmerülő adatok alapján azonban arra lehet számítani, hogy az emlékeztető oltásokkal szembeni védelem hosszabb ideig tarthat, mint az elsődleges oltási sorozat eredménye. A Bizottság szükség esetén megfelelő elfogadási időszakot javasolhat az emlékeztető oltást követően kiállított oltási bizonyítványokra is.
- Az EU közlekedési lámpás térképe: az új eseteket egyesíti a régió oltottsági arányaival. A térkép főként tájékoztatási célokat szolgálna, de az intézkedések koordinálására is szolgálna azon területeken, ahol a vírus terjedése különösen alacsony (“zöld”) vagy különösen magas (“sötétvörös”). Ezekre a területekre külön szabályok vonatkoznának a „személyalapú megközelítéstől” eltérve. A „zöld” területekről érkezők számára nem kell korlátozást alkalmazni. A „sötétvörös” területekre való utazást és onnan vissza meg kell tiltani, tekintettel az ottani új fertőzések nagy számára, valamint a be nem oltott és a vírusból felépült személyektől is meg kell követelni, hogy indulás előtti tesztet végezzenek, és érkezésük után karanténba kell kerülniük.
- Kivételek bizonyos utazási intézkedések alól: a határon át ingázókra, a 12 év alatti gyermekekre és az alapvető utazókra kell, hogy vonatkozzanak. Csökkenteni kell a kivétel alá eső utazók listáját, mivel sok, a jelenlegi listán szereplő utazónak lehetősége volt időközben beoltani magát.
- Egyszerűsített „vészfékezési” eljárás: a COVID-19 lehetséges új változatainak elterjedésének késleltetését vagy a különösen súlyos helyzetek kezelését célzó vészfék-eljárást egyszerűsíteni és működőképesebbé kell tenni.
Annak érdekében, hogy elegendő idő álljon rendelkezésre az összehangolt megközelítés végrehajtására, a Bizottság azt javasolja, hogy ezeket a frissítéseket 2022. január 10-től alkalmazzák.
Az Európai Bizottság sajtóközleménye alapján.






